fallback

Забраната за нови бензинови автомобили е ключова за климатичните цели на ЕС

Девет страни членки на блока се обръщат в писмо до Брюксел за определяне на краен срок за поетапното спиране на продажбите на нови бензинови и дизелови коли

12:04 | 10.03.21 г. 19

Според девет държави членки на Европейския съюз (ЕС) блокът трябва да определи краен срок за постепенно прекратяване на продажбите на нови бензинови и дизелови автомобили, така че регионът да изпълни целта си да стане неутрален по отношение на климата, пише Bloomberg.

Справянето със замърсяването от страна на транспорта, който е отговорен за една четвърт от емисиите на парникови газове в ЕС, е едно от най-големите предизвикателства за блока в стремежа му да се пребори с климатичните промени.

Европа трябва да даде ясен сигнал на производителите, собствениците на автопаркове и потребителите да ускорят процеса по преминаване към електрически превозни средства, се посочва в документ, изпратен до еврокомисарите по транспорта и климата от Австрия, Белгия, Гърция, Ирландия, Литва, Люксембург, Малта, Нидерландия и Дания. 

„Ако вземете предвид (експлоатационния) живот на автомобилите, просто трябва да спрете да добавяте нови автомобили, използващи изкопаеми горива, около 2030 г., ако искате да бъдете въглеродно неутрални през 2050 г.“, заяви Стиенти ван Велдховен, холандски държавен секретар по инфраструктурата, в интервю за Bloomberg News .

Лидерите на ЕС одобриха през декември по-висока цел за намаляване на емисиите до 2030 г. до поне 55% спрямо нивата от 1990 г. в сравнение със съществуващия таргет от 40%. През юни Европейската комисия на блока ще предложи нови разпоредби за привеждане на икономиката в съответствие с новата цел.

Законодателният пакет, известен като „Адаптиране към цел 55“ (Fit for 55), ще обхване широки области на политиката — от възобновяемите енергийни източници (ВЕИ) до принципа за поставяне на енергийната ефективност на първо място, енергийните характеристики на сградите, както и земеползването, енергийното данъчно облагане, разпределянето на усилията и търговията с емисии.

Механизмът за корекция на въглеродните емисии на границите ще спомогне за намаляване на риска от изместване на въглеродни емисии и ще осигури еднакви условия на конкуренция, като насърчи партньорите от ЕС да повишат своите амбиции в областта на климата.

ЕС

Мярката трябва да включва и разпоредби за поетапно премахване на превозните средства, които използват течни изкопаеми горива, според деветте страни.

Планът на ЕК предвижда осигуряването на поне 30 млн. електрически превозни средства по европейските пътища до 2030 г. Това е амбициозна цел, като се има предвид, че в момента в Европа има около 1,4 млн. електромобила, според изчисления на BloombergNEF.

Анализаторите прогнозират, че до 2028 г. в пределите на ЕС ще има 28 милиона хибридни и чисто електрически превозни средства.

„Всъщност правим услуга на производителите на автомобили, като определяме краен срок за поетапно премахване (на конвенционалните автомобили) на европейско ниво и също така позволяваме на отделните страни да се движат по-бързо в това отношение и да определят крайните срокове“, посочва датският министър по климата Дан Йоргенсен.

През 2020 г. Европа се превърна в глобален лидер по отношение на приемането на електрическите автомобили, изпреварвайки за първи път Китай, най-големия автомобилен пазар в света по продажби.

Ръстът беше подкрепен от по-строгите стандарти за емисиите, както и от субсидиите, които помогнаха на индустрията да се възстанови от пролетните прекъсвания в производството, свързани с пандемия.

За да ускори въвеждането на автомобили с нулеви емисии, Европа също трябва да осигури „суперефективна зарядна инфраструктура“ в целия регион, посочва още Ван Велдховен. „Би трябвало да е толкова лесно, колкото зареждането на телефона ви“, добавя тя.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:01 | 13.09.22 г.
fallback