fallback

Европа вече се безпокои от инфлация, докато бизнесът обмисля ръст на цените

Натрупването на спестявания от потребителите, които са запазили доходите си през пандемията, може да се материализира в по-високи разходи

12:11 | 28.02.21 г. 1

Снимка: Bloomberg LP

Ориентираните към потребителите компании са изправени пред критичен избор за периода след отминаването на пандемията – трябва ли да се възползват от нарастването на бизнеса чрез повишаване на цените?

Възможно е хората да се втурнат към фризьорски салони, ресторанти и туристически агенции, когато те отворят отново врати след края на ограниченията заради вируса, стимулирани от натрупаното търсене и натрупаните ликвидни средства след повече от една година на принудителни спестявания.

Някои икономисти считат, че това ще доведе до скок на цените на потребителските стоки, тъй като компании от транспорта до развлеченията ще започнат да определят по-високи цени. Доходността по държавните облигации, която е ключов индикатор за риск от инфлация, растат в глобален план. Данни от миналата седмица показаха, че продажбите на дребно в САЩ са нараснали, а цените във Великобритания са се повишили. И двете страни постигат бърз напредък с ваксините.

Инфлация

Макар че данни за еврозоната може да покажат най-бързата инфлация от почти една година на ниво от 0,9% според прогнози на икономисти, перспективите за пълно възстановяване на ценовата сила са умерени заради бавния темп на имунизация и милионите изгубени работни места при най-тежката мирновременна рецесия от един век насам.

„Положението е странно, живеем с надежда и безпокойство едновременно“, казва хотелиерът Христос Пасчос от гръцкия остров Аморгос, който е намалил цените на стаите с 15% миналата година, за да покрие разходите. „Сега обмисляме да оставим цените на същото ниво като през 2020 г. Трябва първо да видим търсенето“, допълва той.

Икономисти говорят за К-образно възстановяване, при което някои сектори или страни постигат ръст, а други остават замрели. Националните фискални помощи варират широко, а плановете за разходване на средствата от възстановителния фонд на ЕС продължават да се изпращат в Брюксел.

В същото време някои доставчици на услуги казват, че няма да имат друг избор освен да повишат цените, ако искат да оцелеят, тъй като много ориентирани към потребителите компании оперират при ниски маржове на печалбата и разчитат на обема.

„Забелязахме, че след първата блокада цените отново нараснаха. Много компании работят само с половината от площите за клиенти“, казва Харалд Есер, президент на Централната асоциация на германските фризьори.

Инфлация

Индикации сред ориентирани към потребителите услуги, преживяващи кризата в еврозоната, показват различия, като фризьорите определят по-високи цени, хотелите правят отстъпки, а ресторантите оставят цените непроменени.

Възможно е цените да нараснат много повече от очакванията на хората, след като пандемията затвърждава представата, че правителства и централни банки изливат твърде много пари в системата чрез програми за подпомагане на пуснати в принудителен отпуск служители и чрез изкупуване на облигации.

Натрупването на спестявания от потребителите, които са успели да запазят доходите си, като в същото време нямат в какво да похарчат парите си по време на блокадите, може да се материализира в устойчиво по-високи разходи. По данни от анализ на Bloomberg Economics 300 млрд. евро повече от обичайното са влезли в банкови сметки миналата година.

Хората, които разполагат с пари, вече искат да ги харчат, или поне част от тях. Манабеш Чатере, който управлява туристическата агенция PlanReisen във Франкфурт, казва, че няма липса на запитвания, въпреки че потенциалните потребители все още не са готови да се ангажират с резервации.

„Виждаме огромно желание за пътуване. Цените рядко са проблем“, отбелязва той.

Инфлация

Това е в хармония с данните за нагласите на бизнеса от германския институт Ifo от понеделник, който установи, че туристическият сектор е предпазливо оптимистичен за предстоящия ваканционен сезон.

Туристическият оператор TUI заяви този месец, че определените цени за летни резервации са с 20% по-високи спрямо същия период на 2019 г. Главният изпълнителен директор Фриц Йосен съобщи, че решението отразява факта, че потребителите са заделили допълнителни средства по време на пандемията.

Но тези спестявания са разпределени неравномерно, а несигурността за работните места е висока. Европейската централна банка признава, че ще има спорадични скокове на цените като през януари, когато някои данъчни отстъпки в Германия по време на пандемията изтекоха и цените на енергията растат от ниски нива. ЕЦБ обаче твърди, че натискът към понижение на цените ще се запази доста след кризата.

Тя прогнозира средна инфлация от 1% тази година, след което тя ще нарасне до едва 1,4% през 2023 г., отново доста под целта й от малко над 2%. Гуверньорът Кристин Лагард заяви този месец, че „ще мине известно време, преди да се разтревожим“, че инфлацията е твърде висока.

Жан Марк Банке д’Оркс, основател на френската компания Longitude Hotels и ковчежник на лобистката група на хотелиери и ресторантьори UMIH, казва, че хотелиерският сектор няма нито желание, нито капацитет да повишава цените.

„Самолетите няма да пристигат отново масово и знаем, че връщането на потока от чужбина ще отнеме време“, отбелязва той. Ресторантите зависят от местните обичаи, така че „трябва винаги да останат на своя пазар, да уважават клиентите, защото искат те да се върнат“, допълва Д‘Оркс.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:59 | 09.09.22 г.
fallback