Турските власти обмислят възможността за налагане на ограничения върху това какви стоки големите търговски вериги могат да продават, след като по-малките компании се оплакаха, че са премазвани от по-силните си конкуренти.
Малките и средни по размер магазини на големите вериги супермаркети няма да могат да продават цигари, мебели, домашни потреби и електроуреди, показва предварително проучване на турското министерство на търговията, видяно от Bloomberg.
Също така обектите ще трябва да отделят най-малко 1% от търговската си площ за местни продукти, т.е. такива от местни фермери или малки производители. Веригите също така ще имат и ограничено работно време – в неделя ще започват работа не по-рано от 11 ч.
По-рано през седмицата ръководителят на Търговската камара на Анкара Гюрсел Баран призова големите вериги да се въздържат от продажба на нехранителни стоки поне през уикендите. В писмена позиция Баран заяви, че членовете на камарата са „премазани под непропорционалната сила“ на големите търговци на дребно.
Според антитръстовия регулатор в страната лидерството на водещите търговци на дребно, като BIM, A101 и Migros, на бързоразвиващия се пазар с потребителски стоки расте.
Ако предложенията бъдат одобрени, включените в списъка търговци на дребно ще бъдат лошо засегнати, посочва Бурак Салман, ръководител на звеното за изследвания на Global Securities. Според Бурак Исяр, ръководител на звеното за проучвания в ICBC Yatirim цигарите представляват около 10-12% от общите продажби на магазините на Migros и Sok Marketler.
Минути преди 15:30 ч. българско време акциите на Migros поевтиняват с 2,5%, тези на BIM с 1,2%, а на Sok Marketler с 3,3%.