Датската компания A.P. Moller-Maersk A/S, най-големият морски превозвач в света, представи перспектива за печалбата, която разочарова анализаторите на фона на рекордно високите тарифи за превоз на товари, пише Bloomberg.
Акциите на превозвача поевтиняват със 7% на борсата в Копенхаген към 11:40 ч. българско време.
Компанията очаква печалбата преди лихви, данъци и амортизация (EBITDA) за 2021 г. да нарасне до 8,5 - 10,5 млрд. долара. Това е по-малко от средната оценка на анализаторите, анкетирани от Bloomberg, очакващи печалба в размер на 10,46 млрд. долара.
В рамките на 2020 г. EBITDA достигна 8,3 млрд. долара, като пак изостана от прогнозите.
„Впечатлението, с което остават инвеститорите, е, че тази печалба може да бъде надхвърлена, защото основната движеща сила, високите тарифи при товарите, достига своя връх“, споделя Пер Хансен, икономист в Nordnet.
Главният изпълнителен директор на Maersk Сорен Скоу заяви, че четвъртото тримесечие „е белязано от влиянието на пандемията от Covid-19, но и от напредъка в нашата стратегия да станем интегратор на морската логистика“.
Компанията обяви, че очаква „настоящата изключителна ситуация с нарастване на търсенето, причиняващо затруднения във веригата на доставки и недостиг на оборудване“ - което според нея е допринесло с около 1,5 млрд. долара към печалбата преди лихви и данъци (EBIT) през миналата година - да продължи през това тримесечие „и да се нормализира след това“.
В резултат на това Maersk очаква рентабилността през първото тримесечие "да бъде по-голяма" от тази през четвъртото тримесечие.
Блокадите
Пандемията от коронавирус е успяла да промени глобалните модели на потребление, като хората реагират на националните блокади, фокусирайки се върху онлайн пазаруването и дистанционната работа. Тенденцията помогна на морските превозвачи като Maersk да се възстановят след десетилетие, белязано от свръхпредлагане на кораби, което оказва влияние върху цените.
Но най-новото развитие даде възможност на индустрията да повиши товарните ставки повече от три пъти по някои търговски ленти. Междувременно недостигът на кораби и контейнери, съчетан със задръствания в някои пристанища, ограничи доставките, увеличавайки ценовия натиск.
Акциите на Maersk поскъпнаха общо с 42% през 2020 г., отбелязвайки най-доброто си представяне от 2005 г. насам.