Базираният в Берлин онлайн търговец на употребявани коли Auto1 отпразнува със значителен ръст на цената си своя дебют на Франкфуртската фондова борса в четвъртък. Първата цена беше 55 евро - увеличение с около 45 процента спрямо емисионната стойност, която бе фиксирана на 38 евро в горния край на диапазона от 32 до 38 евро. През първия час на търговия книжата подържат цена от над 52 евро.
Операторът на сайта wirkaufendeinauto.de се оценява на 11,7 милиарда евро. Auto1 е първата компания, която излезе на фондовата борса във Франкфурт тази година. Самият Auto1 ще получи 1 милиард евро, независимо от разпределението при емисията, пише Handelsblatt.
„Днес е фантастичен ден за Auto1 и сме много горди, че сме част от семейството на фондовите борси“, казва Кристиан Бертерман, главен изпълнителен директор и съосновател на компанията. „Нараснахме много успешно през последните няколко години и днешното IPO бележи началото на следващата фаза на тази история за растежа“, коментира той.
Auto1 е най-голямото IPO в Германия от почти година и половина. По онова време производителят на софтуер Teamviewer набра 2,2 милиарда евро. Поради коронавирусните ограничения Бертерман, съоснователят Хакан Коч и финансовият директор Маркус Босер удариха звънеца виртуално от централата в Берлин.
Консултиращите банки предварително бяха предупредили големите инвеститори, че техните поръчки могат да бъдат изпълнени само отчасти поради високото търсене. Интересът на инвеститорите е „поразителен“, обясни главният изпълнителен директор. Общо 23,2 процента от акциите ще бъдат в пуснати във фрий флоут в бъдеще. Водещите инвеститори Sequoia Capital и Lone Pine записаха акции за по 150 милиона евро.
И Atotech се запътва към борсата
Стив Шленкер бе първия институционален инвеститор в Auto1 през 2013 г. като управляващ партньор на DN Capital и придружаваше компанията като член на надзорния съвет. Днес той си спомня за съмненията относно бизнес модела, при който стартъпът, купувайки употребявани автомобили, рискува да остане с непродадени коли, ако пазарът се развие по различен начин от очакваното.
Конвенционалното мислене в света на рисковия капитал е да не се инвестира в компании с висок инвентар, казва той. „DN Capital видя потенциала в модела за ценообразуване в реално време от Auto1 и свързаните с него предимства в процеса на продажбите“, припомня Шленкер. По време на публикуването на проспекта DN Capital притежава 3,55% от акциите. Основателите на Auto1 Бертерман и Коч са разпознали, че „технологията може значително да намали периода от време, в който рисковият капитал е обвързан в баланса". Доказателство за тяхното „брилянтно изпълнение и предвидливост“ сега е експанзията на компанията им на над 30 пазара и позиционирането им като водеща платформа за покупка и продажба на употребявани автомобили.
Използвайки еуфорията около Auto1, берлинската компания за специализирани химикали Atotech също се осмели да стане публичнa почти по същото време. Излизането на борсата носи на първо време около 500 милиона долара - по-малко от първоначално планираното, се казва в изявление в четвъртък.
Atotech е специалист по повърхностни покрития за пластмаси и метали и работи предимно за IT и автомобилната индустрия. При IPO-то емисионната цена беше фиксирана на 17 долара. под споменатия по-рано ценови диапазон от 19 до 22 долара на акция. Във финансовите кръгове се твърди, че се предпочитат дългосрочни инвеститори, и затова са направени ясни отстъпки в цената.
IPO-то в Ню Йорк има за цел да намали дълга и да подкрепи растежа. „Много от нашите клиенти и конкуренти са в САЩ. Така че за нас беше логична стъпка да станем публично дружество на Нюйоркската фондова борса “, казва финансовият директор Петер Фрауенкнехт пред Handelsblatt. Приходите от емисията са предназначени да увеличат „финансовите възможности за бъдещето".
След първичното публично предлагане свободният поток е около 25 процента, а финансовият инвеститор Carlyle остава мажоритарен собственик. Продуктите на Atotech могат да бъдат намерени в много технологични продукти, като смартфони, соларни системи и в продукти за електронната мобилност.
Ще последват многобройни борсови дебюти
IPO-то на Auto1 представлява положителен старт на годината с множество доходоносни и големи кандидати за фондовия пазар. „Текущата година ще се характеризира с оживен бизнес с нови листвания. Някои IPO-та, планирани за 2022 г., ще бъдат представени, за да се възползват от благоприятната среда на високи цени на акциите и достатъчно ликвидност“, казва Торстен Паули, ръководител на отдела Equity Capital Markets на немскоговорящите страни в Bank of America. „В немскоговорящия регион мога да си представя до 15 IPO-та през 2021 г. Сред тях има и привлекателни технологични компании“, казва той. Докато на пазарите няма нарастващи ключови лихвени проценти, едва ли би трябвало да има проблеми с пускането на нови акции, пояснява той.
Daimler Group планира да листне дъщерното си дружество за търговски превозни средства Truck AG на борсата в края на тази година. Значителен мажоритарен дял трябва да бъде листнато на фондовата борса и като част от "отделяне" да бъде прехвърлено на акционерите на концерна от DAX, обяви Daimler в сряда. В бъдеще групата ще се състои от две независими компании за леки и лекотоварни автомобили, както и търговски превозни средства и автобуси. Миналата година пък Siemens вече осъществи подобна сделка с енергийното подразделение.
Британският мобилен оператор Vodafone ще влезе в тежката категория, тъй като планира да пусне на борсата дъщерното си дружество Vantage Towers през това тримесечие. Тази седмица компанията обяви, че е на прав път с плановете. Според запознати се очаква листване във Франкфурт през март.
Vodafone може да набере 2,5 до 3 млрд. евро с новата емисия. Повече подробности трябва да бъдат представени на 15 февруари, когато ще бъдат представени подробности за последното тримесечие. Във Vantage инвеститорите мечтaят за силно IPO предимно заради разширяването на 5G инфраструктурата.
Дебютът на фондовия пазар на софтуерната компания Suse от портфолиото на шведския финансов инвеститор EQT също ще генерира милиарди. Тази технологична компания се фокусира върху архитектурата с отворен код, т.е. софтуер, който може да се преглежда и използва от всеки.
Доставчикът на лабораторни услуги Synlab също е финансиран от компания с частен капитал и се счита за кандидат за фондовия пазар. „Ще видим и първите Spacs в Германия“, обяснява Паули.
Германският IPO-пазар преодоля дъното
Онлайн търговецът на автомобили Mobility Holding („meinauto.de“), който се ръководи от бившия мениджър на Sixt Leasing Рудолф Рицоли, също се надява на подкрепа покрай Auto1. Компанията му обаче се концентрира върху нови, а не употребявани автомобили.
Средно голяма, но вълнуваща емисия може да произведе индустриалният холдинг MBB. Той притежава по-голямата част от компанията Friedrich Vorwerk, водещ доставчик в областта на строителството на тръбопроводи и инсталации за газови, електрически и водородни приложения. Компанията се възползва от нарастващата нужда от инвестиции в германската енергийна инфраструктура. Във финансовите кръгове се твърди, че това IPO може да се осъществи и през първото тримесечие на годината. Обемът на емисията се оценява на 350 млн. евро.
Германският IPO пазар беше доста слаб миналата година. Само девет компании станаха публични във Франкфурт и набраха общо 1,1 милиарда евро. Fashionette и Exasol взеха решение за сегмента Scale. Nagarro и Siemens Energy бяха новодошли в Prime Standard, но те дойдоха на борсата като Spin-off и не бяха „истински“ IPO-та.
Compleo Charging Solutions, Hensoldt, Knaus Tabbert, Brockhaus Capital Management и PharmaSGP, които поеха по класическия път до Prime Standard, бяха новаци за борсата. Три германски компании решиха да станат публични в Ню Йорк: Curevac и VIA Optronics получиха почти 290 милиона евро, Immatics избра сливане чрез Spac на Nasdaq.
Бумът на IPO-тата е световен феномен в началото на годината. В Лондон Moonpig Group предизвика фурор, компанията за онлайн поздравителни карти набра 491 милиона британски лири със своето IPO. През първия ден на търговията акционерите успяха да генерират ръст от цената от 17 процента.
Doc Martens преди това беше набрал 1,3 милиарда лири, а акциите се повишиха с 22 процента през първия ден на търговията.