Европейските железопътни компании ще са длъжни да предлагат повече билети за пътуване с прекачване. Това е приел днес Съветът на Европейския съюз (ЕС) като част от кампанията в подкрепа на железопътния транспорт и подобряване на правата на пътниците, които ползват железопътен транспорт.
Това означава, че с един директен билет пътниците ще могат да се прекачват, за да стигнат до крайната си дестинация, по подобие на самолетните билети. Това ще гарантира и правата на хората при пренасочвания и отлагане или изпускане на други връзки, посочва се в съобщение на пресслужбата на Съвета.
Билетите за пътуване с прекачване ще са задължителни, ако свързващите влакове се оперират от една и съща жп компания, посочват от Съвета. Компаниите ще трябва и ясно да означават и да информират пътниците, че купуват билет за пътуване с прекачване, в противен случай могат да носят отговорност.
Операторите ще са длъжни и да прекачат пътник, който пътува с директен билет, вкл. и на друг вид транспорт при необходимост. Ако това не се случи до 100 минути, пътникът ще има право да вземе алтернативен наземен транспорт, а след това жп компанията ще му плати разходите.
Това е само една от промените, с които Брюксел цели да засили правата на пътниците, които ползват железопътен транспорт, както и да подкрепи развитието му като по-екологична алтернатива на въздушния транспорт, предвид че 2021 г. беше обявена за европейска година на железопътния транспорт.
Само 7% от пътниците в ЕС и 11% от стоките се транспортират с влак, показват данни на европейските власти. Същевременно железницата беше сериозно ударена заради пандемията и броят на пътниците значително намаля.
Съветът ще работи по засилване на ролята на железниците при мобилността „от край до край“, за увеличаване капацитета на жп инфраструктурата и информиране на пътниците за правата им. В тази връзка се предлага въвеждането на европейски знак, който да се поставя върху стоките, превозени с железопътен транспорт.
Друга промяна, приета от Съвета, свързана с подобряването на правата на хората с увреждания, които пътуват с влак. До 2023 г. всички жп компании ще са длъжни да осигурят помощ на хора с увреждания и ограничена мобилност при пътуване с железопътен транспорт с предварително уведомяване в 24-часов срок. Пътниците с увреждания и ограничена мобилност ще имат право също така да закупят билет в самия влак, ако не са имали достъпна възможност преди пътуването.
Друга промяна предвижда инсталирането на задължителни велобагажници във влаковете. Общото правило предвижда да има поне четири места за превозване на велосипеди във всеки влак, като този брой може и да бъде увеличен след обществените консултации, както и по усмотрение на всяка държава членка.
Запазват се минималните компенсации на пътниците при закъснения – 25% от цената при закъснение от 60 до 119 минути и 50% от цената при закъснение от над 120 минути. Компенсации няма да се изплащат обаче при форсмажорни обстоятелства, които не е можело да бъдат предвидени, например метеорологични условия, природни бедствия, здравни кризи. Стачки на жп персонала не се счита за извънредно обстоятелство, а дори при извънредни обстоятелства остава задължението на компаниите да прекачват пътниците, вкл. и на друг вид транспорт.
Приетото от Съвета на ЕС днес трябва да бъде прието от Европейския парламент и след това обнародвано в Официалния вестник на ЕС, преди да влезе в сила. Нормативните промени ще започнат да се прилагат след 2 години, с изключение на правилата за велосипедите, които влизат в сила 4 г. след влизането на регламента в сила.