Alimentation Couche-Tard, канадският собственик на веригата оказионни магазини Circle K, проучва възможността да придобие френската верига магазини за хранителни стоки Carrefour в сделка за около 20 млрд. долара, която би създала трансатлантически гигант в търговията на дребно, предава Bloomberg.
Първоначалното предложение на Couche-Tard оценява френската компания на около 20 евро на акция, съобщават запознати източници. Това би представлявало бонус от около 29% спрямо цената им в края на търговията във вторник.
Книжата на Carrefour поскъпват със 16,29% към 16,55 ч. българско време и достигат 17,98 евро. Цената на акциите на Couche-Tard се понижи с 2,2%, след като Bloomberg съобщи за преговорите, оценяващи компанията на близо 46 млрд. канадски долара (36 млрд. щатски долара).
Couche-Tard потвърди във вторник, че е започнала „проучвателни разговори“ за приятелска сделка с Carrefour. Не е сигурно, че преговорите ще доведат до трансакция, уточни базираната в Квебек компания. И двете страни виждат възможности за преговори за окончателната цена, съобщават запознати източници.
Вниманието на Couche-Tard е насочено към оказионните магазини и бензиностанциите, не към супермаркетите. Компанията изгради империя, като придоби методично по-малки конкуренти първо у дома в Канада, след което навлезе в САЩ през 2001 г. и в Европа през 2012 г. През последно време фокусът й е съсредоточен върху САЩ и Азиатско-Тихоокеанския регион, където опита да придобие Caltex Australia, преди да реши да не ревизира офертата си по време на пандемията.
Carrefour оперира над 2800 супермаркета и 703 хипермаркета в по-голям формат в Европа. В Латинска Америка компанията има магазини в Аржентина и Бразилия.
Компанията, която има около 320 хил. служители в цял свят, е най-големият частен работодател във Франция. Тя генерира около половината от продажбите си на местния пазар, където придобиванията на ключови компании от чужденци са политически чувствителен въпрос.
Международни сделки
Couche-Tard, която започва от един магазин в предградие на Монреал през 1980 г., не обича да прибързва и е известно, че ръководителите й посещават редица магазини преди да направят придобивания, за да открият слабостите. Тя се договори през 2016 г. да купи американския оператор на бензиностанции CST Brands за около 4 млрд. долара и навлезе на Скандинавския полуостров и в балтийския регион чрез придобиването през 2012 г. на Statoil Fuel & Retail.
Миналата година тя беше сред потенциалните конкуренти за придобиването на американския оператор на бензиностанции Speedway, който в крайна сметка беше продаден на Seven & i Holdings Co. за 21 млрд. долара.
Couche-Tard има мрежа от над 9 хил. оказионни магазина в Северна Америка, повечето от които предлагат и гориво, сочи информация на сайта й. Тя също така има около 2700 локации в Европа към октомври миналата година.
Ако се стигне до сделка, тя ще се прибави към обявените трансакции на стойност 182 млрд. долара в индустрията на търговията на дребно през последните 12 месеца, сочат данни на Bloomberg. Операторите на оказионни магазини се разширяват към индустрията на супермаркетите, включително във Великобритания, където TDR Capital се обедини с предприемачи в областта на бензиностанциите зад EG Group, за да придобие мажоритарен дял във веригата хранителни магазини Asda от Walmart.
Съкращаване на разходите
Пионер във формата на хипермаркетите, Carrefour изгуби позиции през последните години за сметка на Leclerc и на германски дистаунъри във Франция, а експанзията на чуждестранни пазари като Латинска Америка и Китай донесе смесени резултати. Преди две години Carrefour продаде дял от 80% в китайското си подразделение на местната компания за търговия на дребно Suning.com. Тя има нетен дълг от около 5,2 млрд. евро към юни миналата година, което е спад спрямо почти 6 млрд. евро година по-рано, отчасти благодарение на приходите от китайската сделка.
Доходността по облигациите на Carrefour с падеж през 2027 г. нарасна с шест базисни пункта до 0,30% в Лондон. Френската компания потвърди за преговорите в комюнике.
„Потенциална оферта за придобиване на Carrefour ще разшири до голяма степен оперативния модел на Couche-Tard към хранителните магазини и хипермаркетите и не е очевиден ход за оператор на оказионни магазини“, коментира Дженифър Барашю, анализатор в областта на търговията на дребно в Bloomberg Intelligence.
При управлението на главния изпълнителен директор Александър Бомпар Carrefour намали разходите, като сви гигантските си магазини, които продават всичко – от хранителни стоки до дрехи и домашни потреби, а в същото време се разшири в електронната търговия и органичните храни. Сред ключовите инвеститори в компанията са президентът милиардер на гиганта в луксозните стоки LVMH Бернар Арно.
Франция е един от най-затегнатите пазари за търговия на дребно в Европа, тъй като забавеният икономически растеж ограничава разходите на потребителите, а засилената конкуренция сред веригите за хранителни стоки свива цените и маржовете. През 2018 г. Carrefour постигна сделка с британската верига Tesco за засилване на влиянието им сред доставчиците.
Carrefour се справя относително добре по време на пандемията. Тя регистрира най-силния си ръст на приходите от поне две десетилетия през третото тримесечие, тъй като ръстът на хората, които работят от вкъщи, засили търсенето на хранителни стоки.