Ирландия активизира директните връзки с континента след окончателното излизане на Великобритания от ЕС, пише EurActiv. Всяка година 150 хил. камиона пренасят над 3 млн. тона между Ирландия и общността.
Камионите се прекарват на ро-ро кораби от ирландските пристанища до хъбове във Великобритания и оттам - към ЕС. От 1 януари 2021 година обаче Великобритания вече не е част от общия европейски пазар и Митническия съюз.
Това означава връщане на граничния контрол и усложнява процедурите при преминаване и бави товарите.
Затова и в Ирландия търсят начин да осигурят директен достъп до ЕС и континента. Един от вариантите е пристанището Рослеър - вторият по значение товарен хъб в страната.
Много от европейските фирми вече се решиха да ползват инфраструктурата му. През декември шведският фериботен оператор Stenaline обяви плановете си да удвои курсовете между пристанището и Шербур в Северна Франция. Датският оператор DFDS пък извършва шест плавания седмично във всяка посока между Дюнкерк и Рослеър.
Според пристанищните власти връзките с континента се удвояват спрямо началото на 2020 година.
Нови връзки с Европа бяха осъществени и от най-голямото пристанище на Ирландия - Дъблин, след като британците гласуваха за Brexit. През 2018 година и 2019 година люксембургската CLdN увеличи пътуванията си до пристанището в очакване на излизането на Великобритания от общността.
Пред АFP ирландските пристанищни власти коментираха, че има четири нови ро-ро връзки между Ирландия и континентална Европа през 2020 година. Правителството вече препоръча на логистичните компании да се подготвят за "директни връзки с континента" на фона на реалния Brexit.
Проблемът в случая е по-продължителното пътуване, което е от значение за бързоразвалящите се стоки. От Рослеър до Дюнкерк се пътува 24 часа, докато пътуването от Дюнкерк до Дъблин през територията на Великобритания отнема 13 часа.
Като се добавят и задължителните почивки за шофьорите, непредвидени инциденти и задръствания, проблеми при качването на фериботите и други, то пътуването може да се окаже значително по-дълго.