Цената за пренасяне на товари от Франция до Великобритания нарасна над четири пъти спрямо обичайната през миналата седмица, след като Brexit и заразният нов щам на коронавируса усложниха веригите на доставка.
Спот цената за превоз в последния момент през Ламанша е над 6 евро за километър за цялостен товар (при който товарният автомобил превозва един-единствен товар) през последната седмица на 2020 г. Това е значително над средната цена от 1,5-3 евро, като в отделни изолирани случаи някои фирми начисляват до 10 евро на километър, показват данни на логистичната платформа Transporeon, цитирани от Bloomberg.
Тези стойности отразяват хаоса по британските пристанища, след като френското правителство затвори британската си граница заради новия щам на коронавируса в края на декември. Хиляди ТИР-ове блокираха и двете страни на Ламанша, а транспортните компании отказваха превоз, за да избегнат задръстванията по празниците.
Четири дни след началото на новата година дългите опашки от камиони вече ги няма, след като Париж облекчи контрола. Нивото на отказ за превоз на пратки също намаля през изминалата седмица, но все пак остава със 79% по-високо от средното за третото тримесечие.
Според шофьори сегашното спокойствие може само да маскира предстоящия хаос, след като по-късно този месец Франция и Великобритания приложат новите търговски параметри, договорени с Европейския съюз.
Недостигът на шофьори по време на празниците е нещо обичайно и обикновено увеличава спот цените, посочва Стивън Сийбър, главен изпълнителен директор на Transporeon. Но „размерът на отклоненията, които видяхме в края на 2020 г., не е нормален“, допълва той.
Според Сийбър по-високите цени за транспорт до Великобритания от континентална Европа ще продължат, но не е ясно за колко дълго. „Изглежда, че веригите на доставка са устойчиви“, посочва той.
В понеделник следобед имаше 1 км опашка в Дувър и 2 км опашка в Кале. Преминаването във Франция отнема около три часа, а на обратно – около четири, показват данни в реално време на Sixfold, част от Transporeon.