Ако сте млад специалист и търсите дългосрочна и сигурна работа във въглищна централа, забравете - това няма да се случи, разказва Торстен Пфирман пред европейското издание Politico. От 15-годишен той работи във въглищна централа в Карлсруе. Постъпва там на стаж, а баща му го окуражава с думите "Там ще имаш сигурна работа, добри условия, добро заплащане и възможност да учиш".
В последната година 49-годишният Пфирман, който днес е синдикален лидер в енергийната компания EnBW, е водил преговори за закриването на въглищните мощности на Германия в продължение на 100 дни. Страната планира да закрие тези централи до 2038 година и това вече е одобрено, макар и с много усилия, от федералното правителство, провинциите, самата индустрия и синдикатите.
Закриването на въглищните мощности е от ключово значение за Германия и за ЕС и плановете за въглеродна неутралност до 2050 година.
Това е част от Зелената сделка на общността, за която се работи активно през тази година. Усилията ще продължат и през следващата година с одобрението на Климатичния закон от всички институции в Брюксел.
За всички е ясно, че въглищната индустрия умира, коментира още Пфирман и допълва, че сега трябва да бъдат намерени нови работни места за хората в този сектор. Експертът призовава "зелените" политици да отидат на място и да посочат алтернативи. "Но те са в Хамбург и Росток, не в Карлсруе. Този тип разговори ядосват хората", обяснява той.
Образованието е в основата на трансформацията, заявява датчанинът Якоб Лике от Есбер. Като повечето хора от родния си град той започва трудовия си път на риболовен траулер. В годините на петролната и газовата революция в Северно море Лике се връща в училище и придобива нова специалност, която му позволява да работи на петролните сондажи.
Сривът на цената на петрола през 2014 година обаче поставя нови предизвикателства пред Якоб и се насочва към вятърните паркове. Днес той помага на свои колеги да намерят нова кариера, а работата, която е започнал 52-годишният датчанин изглежда перспективна - според записаното в Зелената сделка този тип централи ще повишат капацитета си 25-30 пъти.
Според анализите на инженерите от въглищните централи няма да е необходимо много време, за да заработят по мощностите, разчитащи на възобновяеми енергийни източници. "Когато слязат от петролната платформа, те имат нужното образование и могат да се прехвърлят от петролната и газовата индустрия на вятърната без проблем", коментира Лике.
Той обяснява, че това е възможност и тя трябва да бъде приета, а не да се борим с нея.
Не само енергетиката е в процес на промяна - автомобилната индустрия също е поставена на изпитания. Ладислад Каменички работи в сектора в Словакия и е откровен, че е изплашен за бъдещето си. Страната ще ускори процеса и ще започне производството на електромобили, което ще помогне за постигането на зелените цели на ЕС в областта на транспорта.
В автомобилния сектор на Словакия обаче работят 275 хил. души и се произвежда 13% от брутния вътрешен продукт (БВП) на страната. Словакия е водеща автомобилна нация по показател производство на автомобили на човек от населението.
В страната се произвеждат както малки детайли за автомобили, така и на нейна територия са разположени огромни заводи на Volkswagen, Jaguar Land Rover, Kia и Peugeot. Електромобилите обаче са съвсем нова индустрия и опасенията в Словакия са, че тя ще отвори по-малко работни места. И най-вече - че те вече няма да се правят в Централна Европа.
На този етап страната не трябва да се притеснява - Volkswagen се отказа да открива нов завод в Турция и обяви, че ще разшири производството си в Братислава. Това ще отвори още работни места, но бъдещето не е много сигурно.