fallback

Какво означава Brexit за британците и гражданите на страните от ЕС?

Краят на преходния период ще засегне туристите, пътуващите по работа, университетските преподаватели и студентите

13:03 | 25.12.20 г.

Снимка: Bloomberg LP

Отделянето на Великобритания от Европейския съюз носи множество промени за хората, които живеят в региона и ще преминават през по-затегнатите британски граници. Голяма част от вниманието е насочено към това как ще се справят компаниите. Но над четири години след гласуването на британците за излизане от блока с 27 страни Brexit реалността ще застигне и обикновените хора, пише Bloomberg.

Какво ще е различно на 1 януари?

Краят на преходния период за Brexit, който последва официалното напускане на ЕС от Великобритания на 31 януари 2020 г., ще засегне  туристите, пътуващите по работа, университетските преподаватели и студентите. Макар че много от новите правила са ясни, други не са толкова изяснени и може да подлежат на промяна.

Британските граждани вече няма да имат автоматично право да живеят в ЕС, а гражданите на страните членки на съюза ще са изправени пред сходни ограничения във Великобритания.

Нови изисквания ще има и за британците, които пътуват в ЕС, учат по определени програми или превозват домашните си любимци в страни членки на съюза.

Заради по-строгите имиграционни правила британски граждани, които искат да работят в ЕС и обратното, ще трябва да попълват повече документи и да се уверяват, че професионалните им квалификации са признати. Гражданите на страни членки на ЕС, които искат да пътуват до Великобритания, ще бъдат третирани по същия начин като кандидатите от страни извън съюза.

Граждани на страни членки на ЕС, които вече имат постоянно местожителство във Великобритания и искат да останат в страната след 30 юни 2021 г., ще трябва да кандидатстват или за програма за установяване на съюза или за британско гражданство, ако вече нямат разрешение за неопределено време да влизат или да остават във Великобритания.

Как ще се промени пътуването?

COVID-19 затрудни трансграничните пътувания и ги превърна до известна степен в непрактични за момента. След отпадането на ограниченията краткосрочните пътувания за развлечение и ваканция ще бъдат относително лесни без необходимост от туристически визи, но по-дългият престой може да изисква попълването на документи, а в някои случаи и да е невъзможен.

Британските граждани ще се нуждаят от виза, ако искат да посетят страна членка на ЕС за повече от 90 дни в 180-дневен период. Те може да имат нужда от разрешение за пътуване по работа в зависимост от правилата на отделните страни. Гражданите на съюза, които  посещават Великобритания, ще могат да остават в страната до шест месеца, без да кандидатстват за виза за целите на туризъм, посещение на роднини и приятели, краткосрочно обучение и бизнес дейности като събития и конференции.

Бързи опашки за имигранти за граждани на страни членки на ЕС в Европа може вече да не са налични за пътуващите британци. Във Великобритания технологиите може да помогнат. Летищата „Хийтроу“ и „Гетуик“ в Лондон са сред десетината въздушни и жп терминали на Острова, които оперират гейтове за бърза обработка на паспорти за британци и граждани на страни членки на ЕС.

Какво ще се случи със застраховането и здравните грижи?

Хората, които са свикнали с лесното пътуване в Европа, ще трябва да планират предварително, за да са сигурни, че спазват регулациите, въпреки че някои съществуващи правила ще бъдат запазени.

Там, където Великобритания или страна членка на ЕС са отговорни за здравните грижи за даден човек, „той ще има право на реципрочни здравни грижи“, сочи резюме на Споразумението за търговия и сътрудничество между Великобритания и ЕС. „Това включва някои категории трансгранични служители и държавни служители, които се пенсионират във Великобритания или ЕС“, както и хора, които остават временно в друга страна, например за ваканция.

Британските водачи ще се нуждаят от „зелена карта“, документ за застраховка, за повечето страни в Европа, а макар че според съобщение на сайта на британското правителство през декември те „може да имат нужда и от допълнителни документи“ и че „правилата може да се променят“, то също така посочи, че вероятно няма да е необходима международна шофьорска книжка за повечето страни, ако водачите все още имат стара хартиена книжка. Водачите от страни членки на ЕС могат да пътуват във Великобритания с шофьорската си книжка, но също ще се нуждаят от застрахователен документ.

Британците ще изгубят правото си да плащат същата цена за разговори по мобилния телефон, SMS-и и данни в ЕС като у дома. Повечето британски телефонни компании нямат планове засега да налагат различни такси, но ако го направят, клиентите им ще получат уведомления за използване на данни и няма да бъдат таксувани повече от 45 паунда (60 долара) на месец, ако не изберат по-скъпи услуги. Колко ще плащат посетителите на страните членки на ЕС във Великобритания ще зависи от техния оператор.

Какво ще се случи на пристанищата?

Автомобилисти може да попадат в задръствания около Ламанша и пристанищата, където трафикът вече беше нарушен през декември заради ограниченията за COVID. Водачите на ТИР-ове във Великобритания, които се насочват към Франция и Белгия през Дувър, ще трябва да кандидатстват предварително за разрешение за влизане в Кент. Сходни проблеми може да възникнат за водачи в Холихед, пристанище в Северозападен Уелс за фериботи до Дъблин.

Ще бъдат ли нарушени доставките на храна?

Потребителите са изправени пред риска пресни или бързо развалящи се хранителни стоки от континенталната част на Европа като плодове, зеленчуци и сирене да станат трудни за намиране, ако има забавяния на пристанищата или ако доставчиците решат, че правилата са твърде сложни, за да си струва да правят износ. Въпреки че продължителен недостиг е малко вероятен, при първото затваряне заради COVID във Великобритания през март много супермаркети останаха без хранителни стоки като брашно и тестени изделия, а презапасяването може да причини още нарушения.

Какво ще се случи с имиграционните правила?

Британските граждани, които искат да живеят и работят в ЕС след 1 януари, може да се нуждаят от комбинация от визи, разрешение за работа и разрешение за пребиваване. Квалифицирани служители в ЕС, които се установяват във Великобритания, ще се нуждаят на първо място от предложение за работа.

Сделка, защитаваща правата на над 3 млн. граждани на страни членки на ЕС, които вече живеят във Великобритания, и около 1 млн. британски граждани, живеещи в блока, влезе в сила по-рано в процеса по Brexit. Това им позволява да остават там, където са, и да продължат да се радват на пенсии и достъп до здравни грижи, където живеят. Вече има споразумения и между Великобритания и Ирландия, които предоставят на гражданите на всяка страна реципрочни права да живеят и работят в двете страни.

Кой още ще усети  последиците?

Студенти от страни членки на ЕС може да бъдат изправени пред повишаване на таксите за обучение в британски университети и да загубят достъп до финансиране. Някои все пак може да отговорят на критериите за финансиране и да бъдат подложени на местни такси за обучение, което започва преди 1 януари 2028 г., ако отговорят на някои изисквания за местожителство.

За британските студенти кандидатстването за европейски университети може да е по-скъпо, а финансирането – по-трудно за получаване. Британските студенти също така вече няма да могат да участват в програмата „Еразъм“, която им позволява да учат в чужбина, въпреки че британското правителство планира да създаде собствена подобна програма.

Британци, живеещи в Европа: Редица британски банки, включително Barclays, Lloyds и Nationwide започнаха да закриват сметки на клиенти, живеещи в редица страни членки на ЕС, включително някои, които не могат да предоставят адреси във Великобритания, съобщава списание Which?. Това се дължи на промени в правилата, управляващи какви услуги ще могат да предлагат банките след Brexit.

Разрешен ли е проблемът с ирландската граница?

Да, и това означава, че хората ще продължат да преминават от Северна Ирландия, която е част от Обединеното кралство, в Република Ирландия без граничен контрол. Това е, защото наблюдението на стоките, пристигащи в Северна Ирландия, до голяма степен ще се случва на пристанищата. Избягването на връщането на физическата граница беше голяма цел на двете страни по време на преговорите за Brexit заради притеснения, че митническите проверки и контролът на сигурността може да застрашат стабилността и да засилят политическото напрежение в региона.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:36 | 14.09.22 г.
fallback