Германия е обвинена в предоставяне на несправедлива държавна помощ на най-голямата европейска железопътна компания Deutsche Bahn.
Транспортният доставчик FlixMobility е подал жалба в Европейската комисия (ЕК), съобщава Ройтерс. В документа компанията посочва, че Берлин е отложил искането до Брюксел да допусне увеличение на капитала в размер на 5 млрд. евро на Deutsche Bahn поради опасения, че то ще бъде отхвърлено, защото не отговаря на изискванията на ЕС за държавната помощ.
В същото време Берлин многократно вдига тавана на дълга на Deutsche Bahn, като му позволява да събира повече пари от дълговите пазари, които инвеститорите считат за подкрепени от държавата, според базирания в Мюнхен жалбоподател.
Тази седмица Бундестагът се съгласи да повиши още веднъж тавана на дълга на Deutsche Bahn до 32 млрд. евро и планира допълнително увеличение до 35 млрд. евро през следващата година, тъй като се опитва да помогне на компанията да се справи с огромните загуби заради пандемията и свития брой на пътуванията.
FlixMobility, която си партнира с частни автобусни и влакови оператори в Европа и САЩ, казва, че вдигането на тавана на дълга дава на Deutsche Bahn несправедливо конкурентно предимство.
Компанията смята, че ЕК вероятно ще наложи мерки за осигуряване на лоялна конкуренция, тъй като страните, които предоставят повече от 250 млн. евро помощ, трябва да се уверят, че тя не нарушава конкуренцията на пазара.
„Ние не се противопоставяме на държавната помощ за Deutsche Bahn по принцип, но конкурентното равновесие на пазара трябва да бъде запазено в полза на целия сектор“, коментира Андре Швемлайн, основател и главен изпълнителен директор на FlixMobility.
„Само с конкуренцията и инерцията, която тя създава, можем да постигнем целите за устойчивост в Германия и Европа заедно“, допълва той.
ЕК потвърди, че е получила жалбата и заяви, че е в контакт с германските власти за подкрепата им за Deutsche Bahn.
„Като цяло е важно железопътният сектор да получи подкрепа, където е необходимо, като същевременно се гарантира запазването на конкуренцията в железопътния сектор“, посочва говорител на Комисията.
Според запознати ЕК трябва да изчака Берлин да представи пакета си преди да може да направи оценка на следващите си стъпки. Ако FlixMobility се окаже права по отношение на жалбата, Комисията може да действа преди представянето на пакета.
Според Deutsche Bahn твърденията на FlixMobility са неоснователни „и просто не са точни, отчасти защото жалбоподателят сравнява ябълки и портокали. С оглед на фактическата ситуация очакваме предстоящите дискусии с хладнокръвие“.
Германското транспортно министерство казва, че е отправило запитване към Брюксел и засега няма да прави допълнителни коментари.
Антимонополният регулатор в Германия също изразява загриженост за дълга на жп превозвача, като иска и мерки за осигуряване на лоялна конкуренция. Това включва намаляване на таксите за частни компании, както и подобряване на финансовата прозрачност и споделянето на данни.
Deutsche Bahn вече влезе в полезрението тази година, след като сайтовете за резервации на пътувания заявиха, че компанията отказва да споделя данни в реално време. Те твърдят, че това е антиконкурентно и представлява опасност за пътниците, търсещи информация за броя пътуващи на фона на притеснения относно разпространението на коронавируса.