Очаква се до 2030 г. по европейските пътища да са в движение най-малко 30 милиона леки автомобила с нулеви емисии, става ясно от плана на Европейската комисия (ЕК) „Стратегия за устойчива и интелигентна мобилност“, който изпълнителната власт на Европейския съюз (ЕС) представи днес.
От Брюксел разкриха подробности относно стратегията, както и план за действие от 82 инициативи, които ще направляват работата на Комисията през следващите четири години.
Както е посочено в Европейския зелен пакт, резултатът ще бъде намаляване с 90 % на емисиите до 2050 г. благодарение на „интелигентна, конкурентоспособна, безопасна и достъпна (включително във финансово отношение) транспортна система“, изтъкват от ЕК на своя сайт.
„За да постигнем целите си в областта на климата, емисиите от транспортния сектор трябва да следват ясно изразена тенденция към намаляване. С днешната стратегия ще се промени превозът на хора и стоки в Европа и ще стане по-лесно да се комбинират различни видове транспорт. Определихме амбициозни цели за цялата транспортна система, за да гарантираме устойчиво, интелигентно и стабилно възстановяване от кризата с COVID-19“, заяви Франс Тимерманс, изпълнителен заместник-председател за Европейския зелен пакт.
Според еврокомисаря по въпросите на транспорта Адина Вълян цифровите технологии имат потенциала да променят коренно транспорта и чрез тях мобилността да стане по-интелигентна, по-ефективна и по-екологосъобразна.
„Трябва да осигурим на предприятията стабилна рамка за екологосъобразните инвестиции, които ще трябва да направят през следващите десетилетия. Като следваме тази стратегия, ще създадем по-ефективна и по-стабилна транспортна система, с която уверено ще вървим към намаление на емисиите в съответствие с целите ни по Европейския зелен пакт“, изтъкна Вълян.
Основни етапи за интелигентно и устойчиво бъдеще
„Стратегия за устойчива и интелигентна мобилност“ предвижда всички видове транспорт да станат по-устойчиви, с широко достъпни екологосъобразни алтернативи и подходящи стимули за насърчаване на прехода. Конкретните основни етапи ще осигурят времевата рамка за прехода на европейската транспортна система към интелигентно и устойчиво бъдеще.
Според Стратегията на ЕК до 2030 г. по европейските пътища ще бъдат в движение най-малко 30 милиона леки автомобила с нулеви емисии; 100 европейски града ще са неутрални по отношение на климата; високоскоростният железопътен трафик ще се удвои в Европа; планираното колективно пътуване за маршрути под 500 км следва да бъде неутрално по отношение на въглеродните емисии; автоматизираната мобилност ще бъде внедрена в широк мащаб; морските плавателни съдове с нулеви емисии ще са готови за пускане на пазара.
До 2035 г. от ЕК очакват големите въздухоплавателни средства с нулеви емисии да са готови за пускане на пазара. До 2050 г. почти всички леки автомобили, микробуси, автобуси и нови тежкотоварни превозни средства трябва да бъдат с нулеви емисии; железопътният товарен трафик е необходимо да се удвои; трябва да се изгради напълно оперативна мултимодална трансевропейска транспортна мрежа (TEN-T) за устойчив и интелигентен транспорт с високоскоростна свързаност.
10 ключови области за действия за реализиране на стратегическите цели
За да се превърнат целите ни в реалност, в Стратегията са набелязани общо 82 инициативи в 10 ключови области за действия („водещи инициативи“), всяка от които включва конкретни мерки.