Европейската комисия (ЕК) пуска нова система за подаване на жалби и докладване на бариери за достъп до пазара, нарушения на ангажиментите за търговия и устойчиво развитие в търговските споразумения на ЕС и в рамките на Общата схема за преференции, съобщават от пресслужбата на ЕК.
Новата система за жалби отразява усилията на Комисията за засилване прилагането на търговските споразумения. Това следва назначението на Комисията през юли на първия й главен служител по прилагане на търговията (CTEO) за надзор върху по-строгите действия по прилагане на търговската политика, както и на плана за действие на Комисията от 15 точки за търговия и устойчиво развитие (TSD) от 2018 г., посочва се в съобщението.
Този план отразява консенсуса за насърчаване на тясна дългосрочна ангажираност с устойчивото развитие на търговията, от една страна, и за засилване на усилията за наблюдение и по-категорично прилагане, от друга.
Жалбите ще бъдат насочвани чрез нова централизирана система за единични входни точки в ГД „Търговия“, за да се даде възможност за отзивчив, фокусиран и структуриран процес.
Процедурата за подаване на жалби е отворена за държави членки, отделни компании, бизнес и търговски асоциации, организации на гражданското общество и граждани от ЕС. Формулярите за жалби - един за бариери за достъп до пазара и един за нарушения на ангажиментите за устойчиво развитие, ще бъдат достъпни онлайн за заинтересованите страни със седалище в ЕС на портала „Access2Markets“ на уебсайта на ГД „Търговия“.
От жалбоподателите ще се изисква да предоставят подробно фактическо описание на проблема и да изброят всички вече предприети действия по неговото решаване.
Що се отнася до проблемите с достъпа до пазара, жалбоподателят ще трябва да опише потенциалното икономическо въздействие на предполагаемата бариера. Що се отнася до проблемите на устойчивото развитие, жалбоподателят трябва да даде подробности за въздействието и сериозността на твърдяното нарушение.
Службите на Комисията ще информират жалбоподателя за съдържанието на плана за действие, който може да идентифицира стъпките, подходящи за справяне с въпросите, предмет на жалбата, както и сроковете, в които ще бъдат осъществени. Службите на Комисията могат също така да предоставят периодични актуализации на конкретни действия, предприети за справяне с проблема, в зависимост от чувствителността и поверителността на всяка от предприетите стъпки.