Акциите на Norwegian Air Shuttle ASA потънаха, след като държавата отхвърли искането на авиокомпанията за втори спасителен пакет, съобщава Bloomberg. Така Осло излага превозвача на риск да стане жертва на безпрецедентната криза, пред която е изправена авиационната индустрия.
Да се отпусне нов спасителен пакет не би било добро използване на публичните средства, обявяват от правителството на Норвегия. Това оставя авиокомпанията да се бори за ликвидност без признаци на скорошно възстановяване на въздушния транспорт от пандемията.
Акциите на дружеството поевтиняха с 24% до рекордно ниско ниво.
„Фактът, че нашето правителство е решило да се въздържа от предоставяне на допълнителна финансова подкрепа на Норвегия, е много разочароващ и се усеща като шамар“, коментира главният изпълнителен директор Якоб Шрам. Компанията и бордът сега ще трябва да „обърнат всеки камък“ в търсене на начини да надживеят спада, добавя той.
Четвъртият по големина в Европа нискотарифен превозвач е една от многото авиокомпании по света, които се изправят пред несигурно бъдеще без допълнителна подкрепа от страна на правителствата или акционерите. Очакваният ръст на въздушните пътувания през летните месеци едва се осъществи, тъй като влошаването на пандемията подтикна държавите да наложат допълнителни тестови и карантинни мерки или да забранят изцяло пътуванията за свободното време.
Компанията изпадна в затруднение и преди пандемията, а тази година беше принудена да приземи практически целия си флот и да освободи или уволни 8 000 служители, което представлява почти 80% от работната и сила.
Тя получи държавен заем в размер на 3 млрд. крони (330 млн. долара) през май, но в резултат беше принудена да предаде почти целия собствен капитал на кредиторите.
"Превозвачът може да се наложи да търси пари в брой от частни кредитори в рамките на следващите няколко месеца", казва Роб Бенет, анализатор на Bloomberg Intelligence, в бележка. „Въз основа на последните му разкрития нашият анализ на стрес сценария предполага, че компанията има достатъчно ликвидност, за да покрие своите постоянни разходи до декември или евентуално март“, допълва се в бележката.
В авиокомпанията работят 2 300 души в Норвегия, където тя оперира жизненоважни маршрути. Норвегия заяви, че ще предостави средства за подкрепа на вътрешните полети.