Европейската комисия (EK) ще внесе нови регламенти за целия Европейския съюз (ЕС) тази есен, за да гарантира, че батериите за електромобили, произведени или внесени в Европа, са „най-зелените на тази планета“, заяви пред Euractiv заместник-председателят на ЕК Марош Шефчович, отговарящ за междуинституционалните отношения.
Според него новият регламент ще наложи „задължителни изисквания за най-зелените, безопасни и устойчиви батерии на тази планета“.
Новите правила, отнасящи се за целия ЕС, ще бъдат внесени „тази есен“, като идеята е да бъдат въведени от 2023 г., изтъкна Шефчович в интервю за Euractiv.
Германия, която понастоящем е домакин на шестмесечното ротационно председателство на Съвета на ЕС, е "много заинтересована" от бързото въвеждане на новите правила, добавя словакът.
Новият европейски регламент за батериите също ще се стреми да гарантира, че произведените в ЕС батерии използват проследими суровини и спазват строгите екологични и трудови норми. Шефчович изтъкна, че тези стандарти са важни за европейските потребители, които все повече се насочват към електрическата мобилност.
Очаква се електрическите автомобили да увеличат тройно пазарния си дял в Европа през тази година в резултат на целите за намаляване на емисиите на въглероден диоксид за автомобилите, сочи анализ, публикуван по-рано този месец от Transport & Environment. Стандартите на ЕС помагат на електрическите превозни средства да увеличат своя дял от очакваните 10% от продажбите през тази година до 15% през 2021 г.
ЕК иска да гарантира, че всички батерии, произведени или внесени в ЕС, отговарят на най-строгите зелени критерии, като се очаква да бъде въведен т.нар. „паспорт на батерията“, който показва произхода на продукта и материалите, използвани за неговото създаване.
В същото време чуждестранните производители на батерии, които не спазват новите правила на ЕС, ще се сблъскат с данък върху въглеродните емисии, с което ще се гарантира, че няма да подбият цените на европейските производители, изтъкна още Шефчович.
„С регулирането на (сектора на) батериите сме настроени да осигурим равни условия, така че всички батерии, пуснати на пазара на ЕС, независимо от техния произход, да отговарят на еднакви строги изисквания“, подчерта зам.-председателят на ЕК.
ЕК създаде „Европейския алианс на батериите“ през 2017 г., обединявайки автомобилни производители, химически групи и инженерингови фирми, с цел изграждане на верига на стойност при батериите в Европа, която да може да се конкурира с азиатските и американските производители.
Като част от усилията на Европа за по-чисти превозни средства, Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) предостави финансиране за изграждането на серия от вдъхновени от Tesla „гигафабрики“ за батерии на Стария континент, първата от които ще бъде построена в Швеция от стартъпа Northvolt.
Очаква се първите гигафабрики в Европа да заработят през 2021 или 2022 г., добави Шефчович.