В края на юли германският търговски концерн Schwarz-Gruppe (собственик на веригите Lidl и Kaufland) публикува съобщение за успеха на дъщерното си дружество Kaufland. С две думи той обяви, че продажбите през фискалната година, приключила през февруари, са се увеличили с 4,5 процента. Групата "продължава по пътя си на растеж", се казва в съобщението.
Сега обаче вече е очевидно, че годината е била значително по-малко успешна. Както показва публикация в електронния търговски регистър (Bundesanzeiger), големият дискаунтер претърпя неочаквано силен спад в печалбата през изминалата финансова година.
Оперативната печалба преди лихви и данъци (EBIT) е спаднала повече от наполовина - от 421 милиона на 207 милиона евро. Консолидираната нетна печалба спадна още по-рязко до само 78 милиона евро. През предходната година тя беше 298 милиона евро. Маржът при продажбите сега е само 0,4% вместо предишните 1,4%, пише в свой анализ германският Handelsblatt.
Основната причина за този спад на резултатите е неуспешната експанзия в Австралия. През януари Kaufland обяви, че придруженият от големи надежди старт на дейността ѝ в Австралия ще приключи преди отварянето на първия магазин. В счетоводния баланс, който сега бе публикуван, компанията обяви, че това приключение води до „извънредни разходи“ в размер на 171 милиона евро.
Това се дължи и на факта, че авантюрата в Австралия вече беше в доста напреднал етап. Централата трябваше да бъде в Мелбърн, склад за претоварване се предвиждаше да има в предградието Микълъм на 30 километра на север. Очакваше се дейността да започне с около 20 магазина. Бяха фиксирани пет места за строеж, първото от тях в процес на изграждане, поне още девет бяха в конкретното планиране. Съответно тези 171 милиона евро са отписани до голяма степен като "девалвации на портфейла от имоти", както обяви Kaufland. Kaufland иска да се концентрира в експанзията в Европа
Ето защо и собственият капитал бе засегнат през изминалата финансова година. Той падна с 4,2 процента до 2,98 милиарда евро. Съотношението на собствения капитал сега е 26,4% вместо предишните 30%. Този спад на печалбите се случва в неудобен за Kaufland момент, тъй като търговецът иска да поеме 101 магазина на конкурентната верига Real, която в момента се преструктурира от инвеститора SCP. За цената на сделката и инвестициите в необходимата модернизация на магазините ще е нужда сума от около 500 млн. евро.
Очевидно компанията е стигнала до логичен извод: По-добре пресметнат спад на печалбата, отколкото неизчислима авантюра и потъване в твърде много проекти едновременно. Когато експанзията в Австралия беше спряна, шефът на Kaufland Франк Шуман даде да се разбере, че причината за ранното оттегляне е не толкова липсата на възможности на новия пазар, отколкото концентрацията на вътрешния пазар.
„Виждаме голям потенциал за растеж за нас в Европа. Ще помогнем активно за формирането на консолидацията на европейската търговия на дребно и по този начин допълнително ще укрепим водещата си позиция“, каза той по това време. Kaufland има 1300 магазина в Европа до момента, но иска да увеличи значително този брой.
В родната си Германия Kaufland вече има много силна пазарна позиция с повече от 660 магазина. Компанията не разкрива дали и колко печеливш е бизнесът ѝ в дадена държава. Базираната в Некарсулм компания също така не предостави никаква информация за развитието на продажбите на вътрешния си пазар миналата година. Според специализираното издание Lebensmittelzeitung приходите ѝ в Германия се увеличават с 2,9 процента до 14,3 млрд. евро.
Има и още един интересен фактор: Kaufland очевидно е извлякла по-малко ползи от коронакризата, отколкото други търговци на хранителни стоки, които отчетоха значително увеличение на продажбите за тази година. Пандемията затруднява прогнозите и следователно се очаква само „умерен ръст на продажбите“, се казва в публикацията в германския регистър. В крайна сметка се очаква печалбата отново да се увеличи значително - заради еднократния ефект в Австралия, който след това ще сработи в другата посока.