Като част от преустройството си германският индустриален концерн BASF ще съкрати повече работни места от планираното досега. Най-голямата химическа компания в света обяви във вторник, че ще съкрати до 2000 работни места в новосъздадената си дъщерна компания за вътрешни услуги Global Business Services.
Предишната програма за икономии, която трябва да бъде приложена до края на 2020 г., предвижда намаляване на 6000 работни места в цялата група. Обявеното сега преструктуриране в дъщерното дружество за услуги не е включено в тези цифри, както потвърди говорител.
Дъщерното дружество Global Business Services бе създадено едва в началото на тази година. Като вътрешен доставчик на услуги то пое административните задачи за отделни оперативни звена по целия свят.
Те включват финансово счетоводство, човешки ресурси, управление на здравето и безопасността, комуникация и логистика. В началото в новото звено работеха 8 400 души. Броят им трябва да бъде намален с около една четвърт до края на 2022 г.
BASF очаква тази мярка да доведе до допълнително намаляване на разходите с 200 милиона евро, което трябва да бъде постигнато от 2023 година натам. Предишната програма за ефективност имаше за цел да спести над 300 млн. евро. В момента групата се бори с последиците от пандемията. Оперативната печалба спадна с 80% през второто тримесечие, а през настоящото трето тримесечие може да има спад от същия мащаб.
Изпълнителният директор Мартин Брудермюлер подчерта през юли: „Съществува значителен риск както икономическото възстановяване, така и средносрочното и дългосрочното цялостно икономическо развитие да бъдат по-бавни от преди пандемията”.
Зад разширената сега програма за строги икономии се крие нещо повече от просто реакция на текущия икономически спад. От известно време BASF иска да се справи със своите структурни проблеми - а в основните им е сложността. Групата обединява голям брой химически предприятия под един покрив, което се дължи и на интегрираната производствена верига - от основни химикали до специални продукти.
През годините базираната в Лудвихсхафен компания се превърна в разклонена и сложна организация, която според мнението на днешното ръководство не работи достатъчно близо до клиентите. BASF възнамерява да промени това и вече преработи и намали подразделенията си. Сега групата започва да рационализира и администрирането.
За тази цел услугите на Global Business Services трябва да бъдат изтеглени от много отделни локации и да бъдат обединени в няколко глобални центъра, както обяви групата. Ясно е, че възможностите за дигитализация ще играят основна роля в съкращаването. „Искаме да реагираме гъвкаво и конкурентно на изискванията на бизнес единиците на BASF чрез фундаментално опростяване на процесите и използване на цифрови решения“, казва Марк Ерхард, ръководител на Global Business Services.
В много корпорации роботизирани системи постепенно поемат простите административни задачи. Такъв е случаят например във финансите, където прости повтарящи се дейности могат да се извършват по-добре и по-бързо от софтуер.
Експерти предполагат, че с по-нататъшното развитие на изкуствения интелект използването на тази автоматизация на процесите ще се увеличи, например при контрола на логистиката и в администрирането на персонала. BASF не съобщи във вторник какви конкретни мерки по отношение на дигитализирането на административните задачи планира да осъществи.