Двама братя, които изкарват прехраната си чрез речен транспорт на товари, плавайки по река Рейн в Германия, са изправени пред дилема, която засяга икономическото значение на най-важната река в Европа.
На фона на ниските нива на реката Стефан и Торстен Мних обмислят дали да превозят 1000 тона калиева сол нагоре по течението до химическия завод на BASF SE – една обикновено доходоносна задача за семейния бизнес. Ако нивото на Рейн обаче спадне допълнително по време на няколкодневното пътуване, Мних рискуват да заседнат някъде по пътя. След като не успяват да вземат решение по въпроса, в крайна сметка те се обаждат на своята майка, пише Bloomberg.
„Тя има усет за времето“, споделя 28-годишният Стефан, чиято майка е прекарала 27 години по корабите, отглеждайки него и осемте му братя и сестри. "Тя смята, че ще вали, така че ще се справим", добавя той.
Но не всички компании, развиващи бизнес по Рейн, разполагат с добър метеорологичен оракул, като Германия се стреми да осигури търговията по тази критична водна и икономическа артерия.
„2018 г. беше сигнал за пробуждане“, споделя Жил Врееман, корабен брокер в Ротердам. „Това ще се случи отново. Германските власти нямат друг избор освен да направят нещо по въпроса в дългосрочен план", добавя той, визирайки ниските нива на реката преди две години.
Заобиколена от средновековни крепости и служейки като фон на голяма част от старогерманските легенди, Рейн е неразделна част от мистиката на страната и ключова част от съвременната ѝ конкурентоспособност. Около 30% от германските въглища, желязна руда и природен газ се транспортират по реката, където са изградени фабрики, които произвеждат и обработват критичните ресурси. Прекъсването на доставките по реката през 2018 г. допринася за свиването на германската икономика.
Рейн осигурява евтин транспорт за индустриалното сърце на Европа, прекосявайки индустриалните зони на Швейцария, Германия и Нидерландия, преди да се влее в Северно море. Реката няма реална жизнеспособна алтернатива.
Един средностатистически шлеп може да превози 2500 тона, за които ще са необходими 110 камиона. Поддържането на стабилен поток от стоки и доставки е от решаващо значение, особено след като Китай се насочи към позицията на Германия като лидер в усъвършенстваното производство. Гигантското вътрешно пристанище Дуисбург на река Рур, която е свързвана с Рейн, е крайната точка на мащабната инфраструктурна инициатива на Пекин „Един пояс, един път“.
Транспортният министър на германската провинция Рейнланд-Пфалц Фолкер Висинг гледа с подозрение на китайската инициатива, както и на строителството на нови фабрики в Китай и Индия, изтъквайки своите опасения, че индустриалната мощ на Германия може да бъде разклатена сериозно, ако корабоплаването по Рейн пострада.
От друга страна изменението на климата заплашва да понижи нивото на реката и да ограничи топенето на алпийските ледници, затруднявайки речния транспорт.
Германското правителство предвижда да премахне опасните скали, които възпрепятстват плавния речен транспорт в Рейнланд-Пфалц, както и да промени сегашното корито, така че товароносимостта на корабите да се повиши с още 200 или дори повече тона.
Все пак този план няма да бъде осъществен лесно.
Инженерите трябва да се съобразят с екологичните въпроси, които придобиват все по-голямо значение в Германия покрай проблемите с постепенното премахване на въглищата от нейния енергиен микс. На фона на разнообразния релеф на речното корито на Рейн, германските власти планират мащабен модел на реката, който е с размери, приближаващи се до баскетболно игрище.
„Мисля, че досега никой не е изграждал нещо подобно“, посочва Кристоф Хайнцелман, директор на Федералния институт за инженерни и изследователски дейности за водните пътища в Германия.
След като се пуска вода в моделираното речно корито, става ясно, че утайката от червени и бели частици, играещи ролята на речен пясък, започва да се натрупва по краищата. По този начин тя блокира едната страна на коритото, докато острите скали ограничават движението в другата част.
„Решението на този проблем е истинска Олимпиада по водно инженерство“, добавя Хайнцелман.
Изкопаването на пясъка не може да бъде дългосрочно решение, тъй като реката бързо ще възстанови неговите количества, докато честите изкопни дейности ще блокират речния транспорт. Така че инженерите планират да променят релефа на речното дъно, така че да се натрупват по-малко утайки.
Преоборудването на флота е друга част от плана. Германското правителство иска да субсидира модернизацията на старите шлепове, за да ги оптимизира за по-ниските нива на реката до 2021 г. Друг проект включва оборудване на шлепове със сензори за локализиране на неравности в коритото на реката.
За онези хора, които се движат по реката и изкарват прехраната си като братята Мних, всяка мярка си струва да се обмисли, за да се избегне повторение на ситуацията от 2018 г.
Докато се придвижват нагоре по реката, братята успяват ловко да маневрират между стърчащите скали, бързайки да достигнат горното течение преди нивото на Рейн да се е понижило.
Когато стигат до целта, двамата разбират, че майка им е била права. Нивото на реката е достатъчно високо, за да им позволи да достигнат до крайната дестинация.