fallback

ЕС е изправен пред критичен недостиг на суровини

Преходът към нисковъглеродна икономика и нарушенията заради пандемията засилват зависимостта на Европа от проблематични материали

18:43 | 02.09.20 г. 8

Снимка: Geert Vanden Wijngaert/Bloomberg

Прекомерната зависимост на ЕС от вноса на суровини от ключово значение може да подкопае важни индустрии и да изложи блока на опасност от свиване на доставките от Китай и други богати на суровини страни. Това ще предупреди Европейската комисия страните членки тази седмица, предава Financial Times.

Недостигът на елементи, използвани за производството на батерии и оборудване за възобновяеми източници може също така да застраши целта на блока да стане климатично неутрален до 2050 г., се посочва в доклад на изпълнителния орган на ЕС.

Документът е част от неотложен фокус в Европа върху сигурността на вноса на жизненоважни стоки, тъй като коронавирусната пандемия води до нарушаване на транспорта и до нарастващо напрежение между западните столици и Пекин.

„Пандемията разкрива зависимостите на Европа за някои продукти, важни материали и вериги на стойност“, коментира пред Financial Times еврокомисарят за индустрията Тиери Брьотон.

„Ерата на отстъпчивата или наивна Европа, която разчита други да се грижат за интересите й, приключи“, допълва той.

Новата стратегия отдава приоритет на сигурността на доставките на списък от суровини, които са от изключително значение за европейските индустрии чрез проучване, инвестиции и подобрено рециклиране.

ЕС счита, че за да изпълни целта за климатичен неутралитет, ще се нуждае от 18 пъти повече литий и пет пъти повече кобалт през 2030 г. Прогнозите нарастват до 60 пъти повече литий и 15 пъти повече кобалт до 2050 г.

Списъкът е разширен до 30 суровини спрямо 27 през 2017 г., като са прибавени четири метала, а е изваден хелият.

Новият списък подчертава растящите притеснения от доминацията на Китай на пазари за обичайни индустриални метали, които се прибавят към дългогодишното безпокойство от контрола на Пекин на много „редкоземни“ елементи, използвани в потребителската електроника и вятърните турбини. Бокситът, който е основната алуминиева руда, и титанът, който се използва много в авиационната индустрия, също са прибавени в списъка.

93% от магнезия в ЕС, използван в продукти като седалки на коли и лаптопи, идва от Китай, съобщава Комисията. Бразилия, управлявана от популисткия президент Жаир Болсонаро, доставя 85 на сто от ниобия в съюза, много важна част от стоманените сплави, използвани в самолетните двигатели, подпорните греди и петролопроводите.

98% от доставките в ЕС на борат, използван в трудно запалимите материали и петролната индустрия, идват от Турция, с която блокът е във все по-обтегнати отношения при управлението на президента Реджеп Ердоган.

“Осъзнавайки все повече значението на тези материали, навлизаме и в етап на все по политизирани търговски отношения“, коментира Кристине Берзина, старши сътрудник в German Marshall Fund of the United States.

„ЕС трябва да се поучи от дългата си битка със зависимостта от Русия за енергията и да действа като единен блок вместо като отделни държави“, допълва тя.

Макар че страни като САЩ и Австралия правят сходни одити на стратегически суровини, проблемите със зависимостта на Европа са по-големи заради липсата на изобилие от находища на полезни изкопаеми.

Зеленият дневен ред на ЕС е станал причина за прибавянето на стронция и лития към списъка с материалите от ключово значение. Стронцият се използва в магнити за електромобили, а литият подобно на кобалта, който остава в списъка от 2017 г., е един от ключовите елементи в презареждащи се батерии.

Суровини

Китай доминира обработването на всички тези материали, преди да стигнат до батериите, като прави европейските автомобилни производители зависими от китайските доставчици. Над 60% от кобалта идва от Демократична република Конго, например, но над 80% се рафинират в Китай, преди да се превърнат в химикали за батерии. За лития почти всички доставки от Австралия, която е най-големият производител, се обработват в Китай.

Европейската инвестиционна банка се ангажира да инвестира 1 млрд. евро в подкрепа на паневропейската батерийна индустрия, включително финансирането на добива на суровини и обработването им, и новите класификации ще помогнат за насочване на инвестиции.

Комисията планира да създаде алианс на суровините в ЕС, основан на съществуващи начинания за насърчаване на развитието на модерни батерии и технологии за водородно гориво. Стимулирането на сигурността на доставките на редкоземни метали и елементи, използвани в магнитите, ще бъде сред първоначалните инициативи наред с насърчаването на инвестициите и иновациите в Европа.

Брюксел планира също да насърчава рециклирането на жизненоважни елементи и където е възможно, по-голямото производство в ЕС. Една от възможните мерки ще бъде използването на спътника „Коперник“ за наблюдение на Земята за откриването на нови ресурси и управлението на съществуващите.

Притесненията на Комисията са в хармония с тези на много страни членки, които насърчават компании, участващи в производството на стратегически суровини.

Но предложенията може да предизвикат дебат доколко възможно или желателно е приближаването на производството до ЕС предвид вредите за околната среда, които съпътстват големи минни проекти.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:00 | 13.09.22 г.
fallback