Германската авиокомпания Lufthansa вероятно няма да приеме доставката на всички 80 самолета, които й е позволено да получи до 2023 г. въз основа на държавната спасителна програма на стойност 9 млрд. евро (10,3 млрд. долара), съобщава запознат източник, цитиран от Bloomberg.
Германската авиокомпания ще постави вместо това приоритет на бързото изплащане на помощта, допълва източникът, пожелал да остане анонимен. Макар че плановете са в развитие и зависят от темпа на възстановяване на пътуванията, всеки дефицит ще бъде спънка за Airbus. Европейският самолетопроизводител, който е частична собственост на Германия, е най-важният доставчик на Lufthansa и лобира за по-силни уверения, че авиокомпанията ще изпълни доставките на самолети, казват запознати източници.
Когато коронавирусната пандемия засегна пътуванията по въздух, авиокомпании като Lufthansa, най-голямата в Европа, регистрираха рязък спад на приходите и бързо изпаднаха във финансов шок. Кризата скоро обхвана и самолетостроителните компании Airbus и конкурента й Boeing, след като авиопревозвачите поискаха отлагане или отмяна на поръчки.
Тъй като директната помощ за Airbus е политически чувствителна заради продължаващите търговски спорове със САЩ, правителствата на Франция и Германия си поставиха за приоритет да подкрепят националните си превозвачи Air France-KLM и Lufthansa. Част от средствата трябва да бъдат насочени към доставчици като Airbus.
Доставки на самолети
Lufthansa имаше 198 поръчани самолета до края на годината, от които 156 самолета Airbus. По време на преговорите за спасителното финансиране на авиокомпанията главният изпълнителен директор на самолетопроизводителя Гийом Фори притиснал колегата си в Lufthansa Карстен Шпор да приеме всички поръчани самолети Airbus до 2023 г., казват запознати източници. Германското правителство действало като посредник, в резултат на което беше постигнат компромис – Lufthansa няма да отложи нито една поръчка на самолет, като в същото време ще приеме максимум 80 самолета за периода, допълват източниците.
Авиокомпанията си постави за цел по-рано този месец да намали наполовина разходите за нови самолети до 2023 г. Около три четвърти от тези самолети са от Airbus, предимно A320neo и съвременния А350. Общо германската авиокомпания има поръчани самолети Airbus на стойност около 23 млрд. долара преди обичайните за индустрията отстъпки.
„Airbus сигурно би искала да използва спасителния пакет за Lufthansa, за да гарантира доставката на повечето самолети. Но това би притиснало ръководителите в ъгъла и може да засили притесненията на Европейската комисия, която наблюдава конкуренцията“, коментира Даниъл Роеска, анализатор в компанията Sanford C. Bernstein.
Повишаване на лихвите
Макар че Lufthansa се ангажира чрез спасителния пакет да продължи да подмладява флотилията си, за да намали въглеродните емисии, натискът за отлагане на доставки и използването на парите за възстановяване на помощта е огромен. Авиокомпанията вече съобщи, че ще изтегли около сто от над 760-те си самолета, а търсенето на пътувания по въздух вероятно ще остане потиснато няколко години.
Същевременно лихвените плащания на Lufthansa се очаква рязко да нараснат с допълнителния дълг. Лихвата по голяма част от финансирането ще нарасне над два пъти до 9,5% през 2027 г. спрямо 4% през първата година. „Реалистично Lufthansa няма да се нуждае от нови самолети през идните четири години. Инвеститорите по-скоро ще искат тя да не купува самолети за няколко години и да използва средствата за връзване на счетоводния баланс“, казва Роеска.
Френска помощ
Междувременно Франция съобщи миналия месец, че ще предостави около 15 млрд. евро за запазване на работни места в авиационната индустрия. Френският финансов министър Бруно льо Мер призова Air France-KLM да бъде „добър клиент“ на Airbus, давайки ясно да се разбере какво се очаква от авиокомпанията след помощта на обща стойност 10,4 млрд. евро от Франция и Холандия, без да посочва по-конкретни искания.
Въпреки това френската авиокомпания съобщи, че ще забави влизането в експлоатация на някои самолети Airbus A350 и Boeing 787.
Германия обещава да не се намесва в корпоративната стратегия на Lufthansa, за да наклони везните в полза на обслужването на дълга вместо към разходите за флотилията. Въпреки това спасителният пакет включва право на вето върху някои корпоративни решения, което оставя вратата отворена за политическо влияние.
„Проблемите между Airbus и Lufthansa ще започнат, ако търсенето остане слабо и Lufthansa ще опита да отлага още и още доставките. Lufthansa ще се нуждае от десет години, за да преодолее тази криза“, казва Роеска.