Италианската управляваща коалиция е изправена пред едно от най-трудните си изпитания досега, след като премиерът Джузепе Конте се сблъска с притежаваната от семейство Бенетон компания Autostrade per l’Italia SpA заради концесии за магистрали, пише Bloomberg.
Премиерът на Италия отхвърли окончателното предложение от Бенетон в спор, който раздели администрацията му след срутването на мост в Генуа, управляван от Autostrade, през 2018 г.
„Изобщо не съм доволен от предложението, което е смущаващо", коментира Конте пред в. Il Fatto Quotidiano. Кабинетът трябва да вземе решение във вторник, 14 юни, като според премиера отнемането на лицензите на компанията е единствената алтернатива.
Движението „Пет звезди“ – най-голямата сила в администрацията на Конте, превърна на лицензите на компанията в жизненоважен въпрос след срутването на моста, докато лявоцентристката Демократическа партия лобира за решение по договаряне.
Конте е под обстрел от депутати в последните седмици, които го обвиняват, че не е действал достатъчно бързо по редица въпроси - от рестартирането на икономиката до въпросът Autostrade.
Акциите на мажоритарния собственик на компанията – Atlantia, поевтиняха с 14% на борсата в Милано, което е най-големият спад след 12 март. Облигациите на Autostrade с матуритет през 2026 г., паднаха с над 1 сто до 91 цента, което е най-ниска цена от три седмици.
Ако Конте подкрепи отнемането на лицензите на компанията, той ще се сблъска с проблеми с младшия коалиционен партньор Italia Viva, воден от бившия премиер Матео Ренци, който се противопоставя на този ход. Според Ренци това е „популистки лозунг“, както и че ще предизвика съдебни дела за милиарди, а те ще създадат несигурност, ще блокират строителни обекти и ще доведат до загуба на работни места.
Зам.-министърът на инфраструктурата Джанкаркало Раклери, който е от „Пет звезди“, подчерта натиска върху Конте. Запитан дали въпросът може да застраши бъдещето на правителството, Раклери коментира пред в. Corriere: „Не знам. Сигурно е, че ако не решим проблема с отмяната на лицензите, това ще бъде голям проблем за нас“.
Опозиционната Forza Italia на бившия премиер Силвио Берлускони може да се намеси, за да подкрепи Конте в парламентарно гласуване по въпроса, казва Corriere della Sera. Коалицията на премиера има мнозинство в Сената.
Планът на Бенетон
Според предложението на Бенетон семейството ще се откаже от контрола върху Autostrade за сметка на инфраструктурния фонд F2i и държавния кредитор Cassa Depositi e Prestiti SpA, но ще запази миноритарен дял в компанията, според запознати източници, пожелали анонимност. Компанията планира да намали и таксите за преминаване по магистралите и ще изплати обезщетение за срутването на моста.
Според Конте семейство Бенетон се подиграват „на семействата на жертвите и на всички италианци. Те още не са разбрали, след много месеци, че това правителство няма да жертва общественото благо на олтара на частните интереси“.
Autostrade е изпратила предложението до правителството в събота. Кабинетът има шанс да спечели предимство в преговорите, след като върховният съд на страната се произнесе срещу Autostrade по дело, свързано с изключването на компанията по строителните работи на новия мост.
Конте тогава коментира, че би било странно държавата да прави бизнес с Бенетон заради „сериозните провали, натрупани от ръководството, което е избрано и подкрепяно от семейството през годините“.
Говорител на Edizione Srl, семейната холдингова компания на Бенетон, която контролира собственика на Autostrade, отказва да коментира забележките на Конте за семейството.