Европейската самолетостроителна компания Airbus определя водорода като „една от най-обещаващите налични технологии“ за декарбонизиране на полетите, като заяви, че се стреми да наложи този енергиен ресурс като част от плановете си за внедряване на самолети с нулеви емисии до 2035 г., съобщава Euractiv.
Изпълнителният директор на дружеството Гийом Фори приветства публикуването на водородната стратегия на Европейската комисия (ЕК) в сряда (8 юли), като настоя, че компанията му е „ангажирана да развива устойчиви полети и смята, че водородът е едно от най-жизнеспособните решения“.
„Водородът е една от най-обещаващите технологии, които ще ни помогнат да постигнем въглеродно неутрални полети до 2035 г. Приветстваме стратегията и пътната карта на ЕС относно водорода, която ни дава възможност да постигнем тази амбиция“, изтъкват от компанията.
Airbus беше разтърсен от пандемията, като в края на миналия месец обяви, че възнамерява да съкрати 15 000 работни места, тъй като авиокомпаниите спират да купуват нови самолети или отменят вече направени поръчки.
Компанията не е регистрирала нито една поръчка през юни, като това е третият месец на суша от началото на годината, информират от Airbus. Производителят отчита едно анулиране на поръчка. До момента, от началото на тази година, общото количество нетни поръчки достига едва 298 самолета.
Франция се притече на помощ на концерна, като едно от условията за финансовата подкрепа е Airbus да увеличи усилията за постигане на въглероден неутралитет в своето продуктово портфолио до 2035 г.
Планът на правителството предвижда и създаването на нов тип самолет, който да бъде захранван с водород или с електричество до 2030 г., както и подобен хеликоптер до 2029 г.
Airbus има опит с летателни апарати с ниски нива на емисии, като концернът разработва прототип на реактивен самолет, снабден с хибридни електрически двигатели. Проектът обаче беше отменен през април, когато вирусът атакува Европа и Франция, засягайки съвместните усилия на Airbus и проектанта на двигателя – Rolls-Royce.
Водородът има някои забележителни предимства пред електрическата енергия в авиацията, най-вече при съотношението мощност/тегло, въпреки че скорошно проучване, подкрепено от ЕК, предупреждава, че скъпата модернизация на самолетите, необходима за разполагане на по-големи резервоари за гориво, ще направят машините непригодни за полети на дълги разстояния.
Авиацията е отговорна за около 3,6% от емисиите на въглероден диоксид в ЕС и въпреки потискащия ефект на пандемията върху търсенето на полети, се очаква тези количества да нараснат. ЕК оценява ръстът на авиационните емисии на 150% до 2040 г., ако настоящата технология продължава да се използва.