Надзорният съвет на Lufthansa одобри предложената от Германия спасителна помощ за 9 млрд. евро (10 млрд. долара), която ще позволи на авиокомпанията да поеме глътка въздух, ако акционерите приемат сделката, предава Bloomberg.
Кешовите резерви на компанията намаляват и това накара Надзорния съвет на Lufthansa да гласува в подкрепа на плана и да свика извънредно общо събрание на акционерите на 25 юни. Одобрението на борда беше отложено неочаквано миналата седмица заради недоволството на членовете му от исканията на Европейския съюз за отказ от слотове. Проблемът беше разрешен в постигнатата сделка късно в петък.
Сега погледът е насочен към инвеститорите, които държат съдбата на Lufthansa в ръцете си. Те са изправени пред избор между увеличаване на капитала, който ще намали собствените им дялове или тласкането на най-голямата авиокомпания в Европа към неплатежоспособност. Ръководството на германската авиокомпания е уведомило представители на правителството и на синдикатите, че ще остане без пари на 15 юни, съобщиха запознати източници. Председателят на Надзорния съвет на Lufthansa Карл-Лудвиг Клей заяви, че това е било „много трудно решение“, включващо „интензивни разговори“.
„Препоръчваме акционерите ни да продължат по този път, дори това да налага да направят значителни жертви за стабилизирането на компанията им“, заяви Клей в комюнике. „Трябва обаче ясно да се каже, че Lufthansa е изправена пред много труден път напред“, допълни той.
Lufthansa се бори за оцеляване, след като последиците от коронавируса тласнаха приходите към нулата, а миналата седмица Германия предложи на авиопревозвача пакет от заеми и инвестиция в капитала, за да го задържи на повърхността. Но след като ЕС поиска от компанията да се откаже от слотове, Надзорният съвет неочаквано отложи приемането на спасителната помощ, като я изложи на риск след седмици на преговори.
Пробивът в понеделник се случи, след като германското правителство се съгласи Lufthansa да намали присъствието си на летищата във Франкфурт и Мюнхен с по четири самолета. Споразумението ще даде леко предимство на нови конкуренти, които се надяват да оспорят доминацията на германския авиопревозвач на летищата му крепости.
Спасителната помощ за Lufthansa ще бъде прецедент за Air France-KLM и други авиокомпании, който може да ги принуди да се откажат от слотове в замяна на държавна помощ, съобщи еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер в интервю в понеделник.
Същата категория
Air France-KLM получи одобрението на блока за заем от френското правителство и заяви, че може да поиска допълнителна рекапитализация.
„Ако поискат рекапитализация, те, разбира се, ще бъдат в същата категория като Lufthansa”, заяви Вестагер в интервю за Bloomberg TV. “Това се подразбира, тъй като имаме задължение за еднакво третиране“, допълни тя.
ЕС трябва да одобри други аспекти от сделката, които ще направят Германия най-големия акционер в авиокомпанията, връщайки държавата в сърцевината на компанията, приватизирана с фанфари преди две десетилетия.
Подобно на други авиокомпании в света Lufthansa се бори за оцеляването си, след като коронавирусът сложи край на десетилетния бум на авиацията. Компанията очаква флотилията й да намалее със сто самолета след кризата, което ще доведе до загубата на 10 хил. работни места.
„Очакваното бавно възстановяване на глобалния въздушен трафик прави неизбежно коригирането на капацитета ни“, заяви в понеделник главният изпълнителен директор на компанията Карстен Шпор. „Наред с всичко останало искаме да обсъдим със социалните ни партньори как могат да бъдат смекчени последиците от това развитие по възможно най-социално приемливия начин“, допълни той.
Lufthansa съобщи още, че ще публикува междинния си доклад за първото тримесечие в сряда.