Германският кабинет се договори в сряда (20 май) относно промените в пакета за климата, представен миналия септември, и вече е сигурно, че от януари 2021 г. цена от 25 евро за тон емисии на въглероден диоксид ще се прилага във всички сектори на страната, съобщава Euractiv.
Първоначално предложението на германското правителство предвиждаше входна цена от 10 евро за тон, която трябваше да нарасне до 35 евро до 2025 г. Според новия регламент цената през 2025 г. вече ще е 55 евро за тон. От следващата година сертификатите за емисии с ценови коридор от 55-65 евро за единица ще бъдат пуснати за търгуване.
Днес кабинетът потвърди споразумение от работна група на посредническата комисия между двете камари на германския парламент. Последните точки от пакета за климата бяха обсъдени през декември.
Всъщност частта от закона, регулираща цената на въглеродния диоксид, вече беше преминала през Бундестага и Бундесрата. Въпреки това, под натиска на Зелените, които поискаха значително по-висока цена, беше постигнат политически компромис и цената беше повишена след това.
След решението министърът на околната среда Свеня Шулце от Социалдемократическата партия обяви в Twitter, че защитата на климата ще бъде най-евтиният вариант с повишената цена на емисиите на въглеродния диоксид.
За да облекчи тежестта за гражданите, когато цените на горивата се повишават, климатичният пакет ще включва по-големи облекчения за пътуване. Освен това по-рано днес министрите одобриха изменение в Закона за възобновяемите енергийни източници, което също ще намали таксата за възобновяема електроенергия в еднаква степен с приходите, генерирани от цената на въглеродните емисии.
С днешните промени се очаква цената за литър бензин да нарасне със седем цента от януари, а цената за литър дизелово гориво - с осем цента.
ЕС също обмисля налагане на цената на въглерода за всички сектори
Решението на кабинета съдържа също позоваване на мерки за защита на германските компании от чуждестранна конкуренция и предотвратяване на така нареченото изтичане на въглерод. Те трябва да бъдат въведени през 2021 г. И въпреки че някои държави членки на Европейския съюз (ЕС) вече са въвели цени на въглерода, все още няма единна цена в строителния или транспортния сектор на блока.
Проектът на Европейската комисия (ЕК) за „Зелената сделка“ намеква за разширяване на системата за търговия с емисии на ЕС. В него обаче се посочва само, че ще бъде разгледано приложението му в морския транспорт, а вероятно и в сухопътния транспорт и строителния сектор.
Комитетът по околна среда към Европейския парламент вече подкрепи цената на въглерода в морския транспорт.
Следващата година Комисията планира преразглеждане на настоящите правила за търговия с емисии, които трябва да влязат в сила от 2023 г. Председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен също се застъпи за въвеждането на общоевропейски граничен данък върху въглеродните емисии, нещо което Франция изисква от години.