Най-голямата европейска авиокомпания по отношение на приходите (поне досега) вероятно ще бъде частично национализирана. След дълги и напрегнати преговори федералното правителство на Германия очевидно се е съгласило за спасителен пакет за групата на Lufthansa, която беше засегната от причинената от коронавируса криза. Решението, което е взето днес, е близко до това, което са искали коалиционният партньор SPD и оглавяваното от него министерство на финансите,, казват правителствени източници, цитирани от Handelsblatt.
Това може да означава и пряко участие на държавата в по-голям мащаб. По всяка вероятност компромисът включва блокиращото малцинство от 25 процента плюс една акция, за което SPD настоява.
„Решение може да се очаква скоро", заяви канцлерът Ангела Меркел в Берлин в сряда. „Федералното правителство води интензивни разговори с компанията и Европейската комисия“, добави тя. Меркел обаче не пожела да съобщи никакви подробности от продължаващите дискусии.
Първоначално за споразумението писа списание Spiegel. Според него канцлерът Меркел, федералният министър на финансите Олаф Шолц и федералният министър на икономиката Петер Алтмайер са договорели компромиса. По план общият пакет ще има обем от 9 млрд. евро. Освен прякото влизане на държавата се предвиждат и обширни заеми. Освен това федералното правителство трябва да има две места в надзорния съвет на компанията.
В правителствените кръгове в Берлин се говори, че Германия се стреми към „модела Airbus“. Това би означавало, че не политици ще влязат в контролната комисия, а опитни предприемачи и мениджъри.
Спасителният пакет предизвика конфликт в правителството. По-специално парламентарната фракция на християн-демократичния съюз неведнъж подчертаваше, че целта на спасяването трябва да бъде възможно най-голяма отдалеченост от държавата. За разлика от нея представителите на социалдемократите се застъпваха за правото на държавата да има контрол в кампанията. Този конфликт блокираше вземането на решение през последните няколко седмици.
Споразумението е добра новина за приблизително 135 000 служители на авиокомпанията и пътниците. Lufthansa с основните брандове Lufthansa, Swiss, Austrian, Brussels и Eurowings ще продължи да съществува.
В последно време синдикатите предупреждаваха шумно, че без споразумение авиокомпанията може да фалира. В същото време представителите на работниците също многократно са сигнализирали, че правителството не трябва да определя условията и да е твърде строга към компанията. В крайна сметка работниците шели да платят голяма част от сметката.
Пандемията на коронавируса и произтичащите от това глобални ограничения за пътувания почти спряха бизнеса. От няколко седмици Lufthansa лети само по план с малки фюзелажни самолети. Докато около 350 000 пътници пътуват в самолетите на групата в нормално време, в момента те са около 3000. От юни нататък предложенията трябва да бъдат увеличени отново - много внимателно.
Но това няма да спре силния отлив на капитали. Дори ако голяма част от служителите за на работа по схемата за съкратено работно време, много разходи продължават да се трупат. Съвсем наскоро изпълнителният директор Карстен Шпор заяви, че на всеки час компанията губи около един милион евро ликвидност. Ето защо дори Lufthansa се нуждаеше от държавна помощ. В това отношение пакетът, който сега е съставен, първоначално ще предизвика облекчение у всички участващи. Защото времето изтичаше.
P { margin-bottom: 0.08in }
Все пак има многобройни препятствия, които трябва да бъдат преодолени. Сложният пакет все още трябва да бъде обсъден подробно с Lufthansa и да бъде сключен договор. Той трябва да бъде представен и на регулатора в Брюксел. Всичко това ще отнеме още няколко седмици.
Вероятно ще трябва да има и извънредно общо събрание на концерна. Така наречената акционерна резолюция позволява на ръководството да предприеме максимални корпоративни действия с обем от десет процента от акционерния капитал. Всичко извън това изисква одобрението на акционерите. Тук има определен риск. За акционерите споразумението, ако бъде приложено, означава силно разводняване на техните дялове. А това може да предизвика съпротива срещу решението.
Условията, свързани с помощта - доколкото са известни до момента - също така означават сериозна тежест за групата в бъдеще. Мениджмънтът около изпълнителния директор Шпор дълго време се съпротивляваше на високото ниво на активно участие на държавата. Ръководителите на Lufthansa се опасяват, че правителството ще обвърже финансовата помощ с многобройни искания, например по отношение на полетните връзки или целите в областта на климата.
Ръководството на Lufthansa се стремеше към мълчаливо участие на държавата и по друга причина. То се страхува, че излизането на държавата от концерна след време ще бъде трудно, особено ако делът на държавата е голям. Почти всички в бранша сега вярват, че кризата ще продължи с години. Преди няколко дни обаче ЕК постанови, че държавите могат да участват в дружества, листнати на борсата, за максимум шест години. Ако те не излязат след този срок, в Брюксел трябва да бъде представен план за преструктуриране. Ето защо на германската държава може да ѝ се наложи да предаде акциите си преждевременно, ако авиокомпанията все още не е излязла напълно от кризата.
Освен това има допълнителни изисквания: ЕС изисква да не се изплащат дивиденти, докато държавата не излезе от концерна. Това прави Lufthansa по-малко привлекателна за акционерите и може да затрудни бъдещите мерки на капиталовия пазар.
При това преди началото на кризата Lufthansa стартира цялостно преобразуване в холдингова компания, за да стане по-привлекателна за международните инвеститори. Тъй като все още съществува риск от изпадане от Dax, на групата може да ѝ бъде трудно да се рефинансира на капиталовия пазар в бъдеще. Това, от своя страна, би увеличило зависимостта от държавните помощи.
Сега ще бъде любопитно да видим дали Lufthansa и нейните акционери ще приемат пакета и дали Европейската комисия ще даде зелена светлина. Ако мерките се провалят, едва ли ще остане време за предоговаряне. Тогава процедурата на защитен щит, специална форма на фалит с цел компанията да продължи да съществува при специални условия, вероятно би била неизбежна.
P { margin-bottom: 0.08in }
P { margin-bottom: 0.08in }
P { margin-bottom: 0.08in }
P { margin-bottom: 0.08in } A:link { so-language: zxx }