Европейските авиокомпании, които чакат на опашка за държавни помощи, искат да използват и друг източник на безлихвени заеми – от техните клиенти, пише Ройтерс.
Хванатите в паричен капан превозвачи се стремят да суспендират правилата на Европейския съюз (ЕС), които изискват възстановяване на средствата при анулиране на резервации, и вместо това издават ваучери на клиенти, които не са излетели заради пандемията, за бъдещ период.
Исканията за възстановяване на суми биха били голям допълнителен източник на пари за много авиокомпании, които и без това вече се нуждаят от държавна помощ, за да преживеят трайния спад в пътуванията.
Потребителските организации казват, че някои големи авиокомпании изпълняват правилата за възстановяване. Организациите осъждат обаче, според тях, опитите да бъдат принудени потребителите да им дават заеми в брой.
„Бяхме абсолютно затрупани от оплаквания на пътници, които твърдят, че не могат да получат парите си от авиокомпаниите“, коментира Рори Боланд от британската потребителска група Which?.
Европейската комисия отхвърли призивите на индустрията да облекчи правилата на ЕС за анулиране на плащания. Авиокомпаниите твърдят, че не могат да спазят правилата в момента. „Изправени пред катастрофа на паричнте потоци, много авиокомпании могат да предложат ваучери вместо незабавно възстановяване на пари за анулирани полети“, коментират от лобистката им група Airlines for Europe (A4E).
Продължителното спиране на полетите би довело до възстановяване на хората на 3,5 млрд. евро от приходите на Lufthansa през второто тримесечие, изчислява Citi. За British Airways сумата достига 3 млн. евро, за Air France-KLM – също около 3 млрд. евро, за easyJet и Ryanair сумата е от порядъка на 760-770 млн. евро.
Говорител на Lufthansa каза в петък, че възстановяването на пари остава "по принцип възможно", но не "в обичайните срокове“. Финансовият ръководител на авиокомпанията посочва пред инвеститорите, че стремежът е да бъдат изпратени колкото се може повече ваучери.
EasyJet и British Airways са сред авиокомпаниите, които се затрудняват да посрещнат исканията за връщане на пари от потребителите. Те ги деактивират и предлагат само ваучери. Air France-KLM, подобно на Lufthansa, казва на клиентите, че вече не предлага незабавно възстановяване на средства. Вместо това се издава клиентски кредит, валиден за една година, който може да бъде възстановен само в края на този период. Причината са големият брой искания за връщане на пари.
ЕС вече облекчи правилата за слотове и компенсации и ще предложи на авиокомпаниите повече помощ, заяви комисарят по транспорта Адина Валеан пред Ройтерс. "Хората трябва да получат парите си обратно, ако това е, което искат", допълва тя.