fallback

Италия възнамерява да национализира Alitalia

Проблемите на авиокомпанията обаче възникнаха много преди избухването на епидемията

10:49 | 18.03.20 г. 9
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Италия планира да национализира изпадналата в затруднения авиокомпания Alitalia, съобщи правителството в Рим. То ще похарчи общо 25 милиарда евро, за да ограничи разпространението на коронавируса и да предотврати срива на икономиката. Този пакет от помощи включва и помощ за авиокомпанията Alitalia, чието бъдеще се обсъжда от месеци.

От месеци в Италия се търсеше решение за изпадналата в криза авиокомпания Alitalia. От месец на месец сроковете за продажбата ѝ на потенциални партньори бяха отлагани. Все повече заинтересовани страни се отказваха или подобно на Lufthansa искаха да купят само част от превозвача.

Сега коронакризата ускори края. Alitalia ще бъде национализирана, става ясно от пакета за помощи, който правителството в Рим прие в понеделник. Причината: само така Италия може да претендира за „непреодолима сила“ в Брюксел, т.е. да посочи ефектите от вируса като причина за радикалната стъпка.

Правителството ще създаде „нова компания“, която „е изцяло контролирана от Министерството на икономиката и финансите или от дружество с мажоритарна собственост“, се казва в правителственото постановление. Премиерът Конте не спомена темата за Alitalia пред журналистите в понеделник, когато беше представен пакетът за помощ. Мъдро, казва вътрешен източник пред Handelsblatt, за да се избегнат обвиненията за държавно спасяване под прикритието на пандемията.

Избухването и масовото разпространение на вируса в Италия оказаха сериозно влияние върху авиокомпанията. Летищата в Милано „Малпенса“ и в Рим „Чампино“ са затворени. А и самолетите са празни, тъй като много държави забраниха пътуването до Италия. Резервациите са спаднали, а полетните маршрути и запълняемостта на самолетите са намалени. В Италия от 10 март има забрана за излизане, а пътувания могат да се правят само с удостоверение.

Но още преди избухването на коронавируса Alitalia беше на ръба. Допълнителната финансова инжекция от 400 милиона евро, която беше одобрена от държавата едва в началото на годината, е почти усвоена. От 2017 г., след като Alitalia се управлява от трима правителствени комисари, Рим е предоставил над 900 милиона евро мостови кредити. Последният от крайните срокове за наддаване за компанията, който вече беше удължен осем пъти, приключва днес. Но като се има предвид кризата, едва ли ще има желаещи.

Планираният консорциум за придобиване на Alitalia се разпадна през зимата. Първо Atlantia, фондът за управление на богатството на семейство Бенетон, се оттегли, а след това и Ferrovie dello Stato, държавната железопътна компания. И двете трябваше да поемат по 37,5 процента. Остана само Delta Airlines, която искаше само да инвестира 100 милиона евро като индустриален партньор, за да предотврати влизането на конкурентната Lufthansa. Освен това, според първоначалния план, държавата трябваше да поеме останалите акции чрез Министерството на икономиката и финансите. Сега този дял ще стане 100 процента.

В Германия, също във връзка с огромните последици от коронавируса за авиацията, напоследък се правят спекулации относно възможното влизане на федералното правителство, например в Lufthansa, като последен вариант за спасяване на ключовата авиокомпания. Това обаче в момента не е необходимо, тъй като Lufthansa има достатъчна ликвидност и дори я е увеличила напоследък. Освен това авиокомпанията може да отдаде големи части от флота си. Координаторът по въпросите на авиацията на федералното правителство Томас Ярзомбек също даде ясно послание в понеделник: "Национализацията на компаниите определено не е целта“.

Ярзомбек предполага, че обещаното подпомагане и мерки, като помощта за краткосрочно наети служители, помощ за ликвидност и отлагане на плащането на данъци, засега ще са достатъчни. Ако е необходимо, може да се вземе решение за допълнителни мерки. Самата Lufthansa приветства действията на правителството.

В бранша обаче нарастват опасенията, че отделните държави ще започнат самостоятелно да вземат решения в светлината на коронакризата. И случаят с Alitalia показва, че тези опасения не са напълно неоправдани. „Нуждаем се от европейска координация в авиацията“, каза в понеделник Матиас фон Рандоу, изпълнителен директор на Федералната асоциация на германската авиационна индустрия (BDL).

Трудно е да се прецени дали национализацията на Alitalia в крайна сметка ще срещне съпротива от страна на Европейската комисия. Нейният председател Урсула фон дер Лайен вече даде да се разбере, че ЕС ще помогне на държавите членки, когато става въпрос за подпомагане на гражданите и бизнеса. Това би могло да означава също облекчаване на правилата на ЕС за държавна помощ, които обикновено силно ограничават субсидиите.

P { margin-bottom: 0.08in } A:link { so-language: zxx }

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:18 | 14.09.22 г.
fallback