fallback

Замърсяването на въздуха може да увеличи смъртността при коронавируса

Изгорели газове от транспортния сектор могат да причинят хронични заболявания на дихателната система, които повишават риска от усложнения при заразяване

19:30 | 16.03.20 г. 8
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Замърсяването на въздуха от бензинови и дизелови превозни средства вероятно ще увеличи смъртността от коронавируса в градовете, заявиха експерти в областта на общественото здравеопазване пред AFP в понеделник (16 март).

Европейският алианс за обществено здраве (EPHA) предупреди, че мръсният въздух в градските райони, причиняващ хипертония, диабет и редица респираторни заболявания, може да доведе до увеличаване на общия брой на смъртните случаи от вируса, който продължава да сковава света, съобщава Euractiv.

Емисиите от бензинови и дизелови двигатели все още остават на "опасни" нива, които биха могли да застрашат най-уязвимите групи по време на тази или на бъдеща пандемия, заявиха от Европейското респираторно общество (EPS), член на EPHA.

„Пациентите с хронични белодробни и сърдечни заболявания, причинени или влошени от дългосрочно излагане на мръсния въздуха, са по-малко способни да се справят с белодробните инфекции и при тях се увеличава вероятността да умрат“, заяви Сара Дел Матис, членът на EPS. „Това вероятно се отнася и за COVID-19“, добави тя.

Досега вирусът е заразил над 168 000 души и е убил над 6 500 по целия свят.  

Няколко европейски държави прилагат безпрецедентни мерки за предотвратяване на разпространението на болестта и стимулират на здравните системи да лекуват пациенти.

Въпреки че понастоящем няма доказана връзка между смъртността от COVID-19 и замърсяването на въздуха, едно съвместно изследване за епидемията от ТОРС от 2003 г. показа, че рискът от смърт при пациенти в региони с умерени или високи нива на замърсяване на въздуха е с 84% по-голям, спрямо риска при онези пациенти, живеещи в региони с ниско ниво на замърсяване на въздуха.

COVID-19 е подобен на ТОРС и може да причини дихателна недостатъчност в множество случаи.

Данните за смъртността от COVID-19 са непълни, но някои проучвания показват, че по-голямата част от пациентите, които загиват, са в напреднала възраст или имат съществуващи хронични заболявания, свързани с белите дробове и/или сърцето.

Според Европейската агенция по околна среда замърсяването на въздуха причинява до около 400 000 случая на преждевременна смърт на Стария континент годишно въпреки директивите за качество на въздуха на Европейския съюз (ЕС).

Една гореща точка COVID-19, Северна Италия, има особено високи нива на PM10 – микроскопични фини прахови частици, дължащи се до голяма степен на изгореното гориво от моторните превозни средства.

Броят на жертвите в Италия се увеличиха в неделя с 368 до общо 1809, или повече от половината от всички случаи, регистрирани извън Китай.

 „Почистване на улиците“

Изследване, публикувано миналата седмица в списанието Cardiovas Research, показва, че замърсяването на въздуха съкращава живота на хората по целия свят средно с близо три години и води до 8,8 милиона случаи на преждевременна смърт годишно.

Блокирането на движението в Северна Италия всъщност е довело до значително намаляване на нивата на азотен оксид и фини прахови частици във въздуха, показват сателитните данни.

Изпълняващият длъжността генерален секретар на EPHA Саша Маршанг заяви, че правителствата трябва да дадат приоритет на намаляването на броя на замърсяващите превозни средства, за да се избегнат ненужни смъртни случаи по време на бъдещи епидемии и пандемии.

„Правителствата трябваше да се справят с хроничното замърсяване на въздуха отдавна, но дават приоритет на икономиката пред здравеопазването, като действат меко спрямо автомобилната индустрия“, посочи Маршанг.

„Науката ни казва, че епидемиите като COVID-19 ще се появяват все по-често“, добави той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:10 | 13.09.22 г.
fallback