Най-големият британски регионален авиопревозвач Flybe изпадна в неплатежоспособност. Кризата с коронавируса, но преди всичко предишното лошо управление, доведоха до срива на авиокомпанията. Полетните операции са прекратени от четвъртък.
Великобритания губи "един от най-големите си регионални активи", заяви в изявление изпълнителният директор на Flybe Марк Андерсън. Той бил опитал „всичко възможно“, за да предотврати фалит, но не е успял да реши финансовите проблеми, предава Bloomberg.
В сряда имаше кризисни преговори за спасяване, но без да се намери очакваното решение на финансовите проблеми. Четирима водещи служители на одиторската компания EY бяха назначени като администратори по несъстоятелност.
Редица конкуренти, като британският Easyjet и ирландският Ryanair, обявиха, че ще намалят цените на полетите по важни маршрути за заседнали клиенти на Flybe в най-кратки срокове. Easyjet дори възнамерява безплатно да превози бивши служители на Flybe.
Фалитът не изненадващ. Множество авиокомпании - British Airways, Easyjet и Ryanair - заявиха през последните дни, че клиентите са отменили полети заради избухването на вирусната епидемия. А за разлика от други компании, Flybe не успя да смекчи тези проблеми.
Преди няколко дни Уили Уолш, ръководител на авиокомпанията IAG, която включва British Airways и Iberia, предупреди, че коронавирусът може да причини сериозни проблеми на някои авиокомпании и да ускори консолидацията в индустрията. Уолш не споменава имена, но познаваше добре проблемите на Flybe.
Flybe беше на прага на фалита на няколко пъти. Едва през миналата година в спасението ѝ се включиха инвеститори. Оттогава авиокомпанията със седалище в Ексетер в югозападна Англия, която предлага предимно регионални полети в рамките на Обединеното кралство, принадлежи на консорциум: 40 процента се държат от Cyrus Capital, 30 процента – от конгломерата Stobart Group и 30 на сто – от авиокомпанията Virgin Atlantic, част от империята на британския милиардер Ричард Брансън.
Тримата инвестираха около 117 милиона евро по това време. Когато няколко месеца по-късно Flybe отново изпадна в затруднеия, се чуха призиви за държавна подкрепа. Авиокомпанията е малка в сравнение с други компании: около 8,5 милиона пътници се качват на един от 68-те лилави самолета всяка година.
Но за сметка на това авиокомпанията лети до множество малки летища, като Кардиф в Уелс или остров Ман - летища, които не са в центъра на вниманието на основните авиокомпании. Flybe е най-големият оператор на няколко летища във Великобритания, включително Ангълси в Уелс, Абърдийн в Шотландия, Манчестър и Саутхемптън в Англия и Белфаст в Северна Ирландия.
Flybe летеше и до европейски дестинации. Според последни данни за фирмата работят повече от 2000 души. По-рано Flybe преговаряше с правителството на Обединеното кралство за държавен заем от 100 милиона лири.
Други авиолинии критикуваха мярката. Директорът на IAG Уолш разкритикува в писмо до органите за конкуренцията на ЕС, че сделката е „явна злоупотреба с публични средства".
По думите му Virgin Atlantic искала „да накара данъкоплатците да платят сметката за нейното лошо управление", пише Уолш. Други мениджъри на авиокомпании също се присъединиха към критиките, а британските синдикалисти са възмутени от фалита.
„Докато други европейски държави са в състояние да предприемат мерки, за да поддържат авиокомпаниите живи, когато подадат заявления за фалит, Обединеното кралство не е в състояние или не желае да направи това“, критикува Оливър Ричардсън от най-големия профсъюз Unite.