Франция и Германия подписаха договор за 150 млн. евро за разработването на общ прототип на следващо поколение изтребител. Проектът се приема като ключов за усилията на Европа да е самостоятелна, без да разчита за сигурността си на свои съюзници.
Френският концерн Dassault Aviation и Airbus ще построят летателния апарат, който се очаква да изпълнява операции от 2040 г. Идеята е постепенно той да замени френския Rafale и германския Eurofighter, съобщава Ройтерс.
„Това е един много амбициозен проект между Франция, Германия и с присъединяването на Испания“, посочи френският министър на отбраната Флоренс Парли пред репортери след церемонията по подписването на споразумението.
„Това ще позволи на нашите страни да се изправят пред заплахите и предизвикателствата през втората половина на 21 в. ... и показва нашата воля и амбиция за европейска отбрана“, допълни тя.
Германският парламент одобри финансирането за проекта миналата седмица. Испания е страна само по първоначалната фаза на разработване и официално ще се присъедини по-нататък през годината с инвестиция от 50 млн. евро.
Договорът по проекта Future Combat Air System (SCAF) включва провеждането на научноизследователска дейност, снабдяването с необходимите технологии за самолета, разработването на двигател и съпътстващи дронове, както и създаването на облак за военни цели.
Общото финансиране на прототипа ще е в размер на около 4 млрд. евро, които ще бъдат разпределени до завършването му през 2026 г. Производството на самолетите за масова употреба трябва да започне през 2040 г.
Dassault and Airbus ще построят самолета. Френската компания Safran и германската MTU Aero Engines ще са производители на двигателя. Airbus и MBDA пък ще отговарят за дроновете. Дигиталните параметри ще се поддържат от Airbus и Thales SA.
Проектът ще трябва да се изправи срещу конкуренция от Великобритания, която през 2018 г. обяви собствени планове за нов изтребител Tempest. Френски държавни представители вече изразиха надежда, че двата проекта евентуално биха могли да се слеят.
Представители на индустрията призоваха европейските ръководители да придвижат проекта възможно най-бързо, в противен случай рискуват да загубят дял на световния пазар от по-големи играчи като САЩ и дори Китай в бъдеще.