Въпреки обявената цел на Европейската комисия (ЕК) за декарбонизиране на транспорта и различните законодателни актове, върху които тя се фокусира, транспортният сектор на Европа ще остане силно зависим от петрола до 2030 г., съобщава Euractiv, чийто екип се допита до изпълнителната власт на Европейския съюз (ЕС) за най-добрите и най-лошите сценарии относно декарбонизацията на транспортния сектор.
„Нефтопродуктите ще представляват 86-87% от нуждите на европейския транспорт - в сравнение с 94-те процента днес“, посочват от ЕК, позовавайки се на документ, свързан с европейската стратегия за нисковъглеродна мобилност.
Същият документ подчертава, че преходът към използване на алтернативни горива и енергийни носители отнема време най-вече заради постепенната подмяна на автомобилните паркове.
В документа се добавя, че значително намаление на петролните продукти, използвани в транспорта (от 194 до 200 млн. тона петролен еквивалент през 2050 г. по отношение на REF2016) и петролната зависимост са очаквани във всички сценарии за декарбонизация.
„До 2050 г. петролните продукти ще представляват около 49-51% от нуждите на ЕС в транспорта“, посочва документът.
„Намаляването на употребата на петрол в транспорта е от голямо значение за намаляване на разходите за внос на изкопаеми горива и за повишаване сигурността на доставките“, се казва още в проучването.
Още от своята първа Директива за възобновяема енергия през 2009 г. ЕС се опитва да предложи решение за декарбонизиране на транспортния сектор.
Очаква се „Зелената сделка“ да „преразгледа“ някои законодателни актове, включително тези за транспорта, който стои зад почти една четвърт от емисиите на парникови газове в Европа и е основната причина за замърсяването на въздуха в градовете.
Германският министър на икономиката Петер Алтмайер наскоро се свърза с еврокомисаря по климата Франс Тимерманс, за да настоява за мораториум върху затягането на нивата на въглеродните емисии в автомобилния сектор, който се очаква да бъде разгледан отново през 2021 г.
Критиците предполагат, че в периода до 2030 г. всички законодателни предложения са съсредоточени твърде много върху нарастващия микс от възобновяема енергия без да се обръща подобаващи внимание на 87-те процента изкопаеми горива.
Европейският съвет за биодизел (EBB), който насърчава използването на биодизел, изрази дълбоката си загриженост относно липсата на амбиция на Комисията за ефективно премахване на изкопаемите горива в транспортния сектор.
Лора Буфе, петролен експерт от неправителствената организация Transport & Environment (T&E), смята, че най-добрият начин за намаляване на потреблението на петрол и свързаните с него продукти с високо съдържание на въглерод е чрез електрифициране на автомобилите, микробусите, камионите и мотоциклетите, докато се използват бъдещите устойчиви доставки на зелен водород при корабоплаването и авиацията.