Европейският производител на самолети Airbus SE излезе на нетна загуба в размер на 1,36 млрд. евро през 2019 г. спрямо нетна печалба от 3,05 млрд. евро година по-рано.
Слабите финансови резултати за изминалата година са в резултат най-вече наложени санкции в размер на 3,6 млрд. евро във връзка с уреждане на редица корупционни обвинения. Загубата включва и „отрицателно въздействие от финансовият резултат, обусловено главно от преоценка на финансовите инструменти“, заявиха от Airbus. В рамките на четвъртото фискално тримесечие на 2019 г. оперативната печалба на Airbus се понижава с 9% до 2,81 млрд. евро при обща нетна загуба от 3,5 млрд. евро в резултат на заделени през декември провизии за 3,6 млрд. евро за уреждане на прокурорски обвинения за минали корупционни практики. Това представлява нетна загуба от 4,56 евро за една акция при печалба от 2,05 евро за акция в края на 2018-а година.
Изключвайки тези еднократни ефекти, печалбата за цялата 2019 г. се увеличава с 19% до 6,95 млрд. евро, като от компанията прогнозират да достигне 7,5 млрд. евро през 2020-а година. Приходите на концерна през последното тримесечие се повишиават с 4% до 24,3 млрд. евро, а за цялата изминала година - с 11% до 70,48 млрд. евро. Европейският производител на самолети заяви в четвъртък, че очаква да предаде около 880 самолета през 2020 г. след рекордното количество доставки през миналата година - 863. По този начин Airbus изпревари през миналата година основния си конкурент Boeing Co. като най-големият производител на самолети в света. Доставките на самолети от семейството на A320, пряк конкурент на 737 Max на Boeing, ще нараснат до 67 на месец до 2023 г., докато обемите и при по-малкия A220 също ще се ускоряват.Заедно тези стъпки имат за цел да преобърнат една негативна тенденция от бурната 2019 г., след като производствени недостатъци попречиха на Airbus да се възползва изцяло от кризата покрай Max на своя американски конкурент. Базираният в Тулуза производител на самолети изпитваше проблеми при своя военен транспортен самолет A400M, отмени амбициозния супер джъмбо A380 и уреди дългогодишното разследване за подкуп за 3,6 млрд. евро (3,9 млрд. долара).
„Постигнахме много през 2019 г. и осигурихме силни основни финансови резултати, обусловени главно от нашите доставки на търговски самолети", заяви главният изпълнителен директор Гийом Фари. Airbus обяви и дивидент в размер на 1,8 евро на акция за 2019 г. Акциите на команията поевтиняват с над 1% по време на днешната търговия на борсата в Париж.