Поемане на глътка въздух по пътя нагоре или по-скоро респект към множеството все още нерешени проблеми? Спадовете, регистрирани от водещите световни борсови индекси от петък след четири дни в зоната на ръстовете, оставят различни интерпретации в началото на новата седмица. Поскъпването на цените от последните търговски дни вече не може да се повтори току-така, интерпретира данните Андреас Липкоу от Comdirect Bank. „Сега имаме нужда от солидни причини, за да може да дойдат нови солидни ръстове“, казва той. В новата търговска седмица има голям избор от подобни причини. Във всеки търговски ден има важни икономически данни от целия свят. Към това следва да добавим и факта, че важни компании ще предоставят поглед към финансовите си данни. Не бива да забравяме и коронавируса, който също държи пазарите в напрежение. Все по-често се прави паралел с вируса ТОРС (SARS), който бързо се разпространи в Азия през 2002 г. Независимо от това експертите от Weberbank в Берлин намират някои разлики от онова време. Едната е начинът, по който властите се справят с болестта, а другата - значително промененото значение на Китай за световната икономика. Правителството инициира и прилага медицински спешни мерки много по-бързо, отколкото по онова време, казва пазарният експерт Мартел Едуард. Централната банка също реагира, като предостави на финансовите институции около 156 млрд. евро миналата седмица, за да се гарантира функционалността на китайската банкова система. „Ето защо може да се каже, че китайското правителство прилага това, което е необходимо от икономическа и медицинска гледна точка в кризата, така че ефектите върху икономиката да не продължат твърде дълго", коментира Мартел Едуард. Индексът на потребителските цени в понеделник може да даде доказателства за това дали вече има последствия за икономиката на Китай. Експертите очакват цените да се повишат в сравнение с предишните проучвания, както на месечна, така и на годишна база. Също в понеделник ни очакват данни за индекса на инвеститорските настроения за еврозоната на изследователската група.
Брутният вътрешен продукт на Обединеното кралство е втори важен показател за пазарите, а данните ще бъдат представени във вторник. След излизането от ЕС през миналата седмица икономическите данни от Великобритания са силно следени. На тримесечно ниво икономистите приемат, че БВП ще отчете ръст. Ще бъдат публикувани и данни за индустриалното производство.
В сряда ще очакваме данни за индустриалното производство в еврозоната, както и данни за потребителските цени в Холандия. Шведската централна банка ще трябва да оповести решението си за лихвите, очаква се да останат непроменени на ниво от 0%.
Основните икономически данни от Германия обаче ще дойдат едва в края на седмицата. Индексът на потребителските цени ще бъде публикуван в четвъртък, а данните за брутния вътрешен продукт за Германия и еврозоната - в петък. И за двете прогнозите очакванията са доста понижени в момента, за Германия експертите дори очакват лек спад.
В четвъртък ще чакаме и данни за ръста на брутния вътрешен продукт на Холандия, а от САЩ ще дойдат данни за безработицата и за потребителските цени. Чакат се и данни за икономиката на ЕС.
Мексиканската централна банка ще оповести решението си за основните лихви след заседанието си.
От корпоративна гледна точка също ще имаме доста интересни новини. В Германия във вторник ще бъде публикуван отчетът на Daimler. Базираният в Щутгарт автомобилен производител в момента е в най-големия процес на трансформация от много години. Преминаването към алтернативни двигатели, промяната на поведението на потребителите в автомобилния сектор и технически характеристики, като автономно шофиране, изискват големи инвестиции. Всичко това се затруднява от по-трудните експортни пазари и спадащите печалби, което води до забележими вътрешнофирмени затруднения. Акциите на компанията вече отчетоха значителни спадове през тази година, а в петък спадът достигна 2,5 процента.
Renault, който от години е близък партньор на Daimler, ще представи своите данни в петък. Предизвикателствата пред компанията са подобни на тези в Daimler.