fallback

Какво се крие зад най-голямата в историята поръчка на германските ВМС?

Две германски фирми загубиха надпреварата за проекта на стойност 5,3 млрд. евро за сметка на холандската корабостроителница Damen

08:31 | 16.01.20 г. 7
Автор - снимка
Създател

Германското федерално правителство възнамерява да възложи на холандската корабостроителница Damen да построи многоцелевите бойни кораби MKS 180, които са на стойност милиарди евро. Компанията спечели търга за мащабния проект, съобщиха от Комисията по отбрана в Бундестага. С обем от 5,3 млрд. евро сделката е най-голямата военоморска обществена поръчка в историята на Федералната република.

Бундесверът трябва да получи четири до шест единици MKS 180, които в бъдеще ще станат гръбнак на германските военноморски сили. При възлагането на поръчката федералното правителство наруши една традиция. Противно на обичайната практика, поръчката за MKS 180 се пусна в цяла Европа, но по-голямата част от дейността все пак трябва да бъде извършена в Германия.

Освен Damen в надпреварата се включи и German Naval Yards (GNY) в сътрудничество с Thyssen-Krupp Marine Systems (TKMS). Победата за холандците вероятно ще има мащабни последици за победените корабостроители, твърдят източници от индустрията.

В допълнение към масивното съкращаване на работни места, сега става малко вероятна планираната реорганизация на ландшафта на германските корабостроителници, тъй като Thyssen-Krupp е по-вероятно да продаде бизнеса си за надводни плавателни средства в чужбина. През последните няколко месеца се заговори за сливане на цялата разчленена индустрия, научил е Handelsblatt от индустриалните кръгове.

Трябва да се създаде силен доставчик, който да може да се конкурира с Naval от Франция и други мастодонти на световния пазар. Подобно сливане вече е немислимо, тъй като след доставката на MKS 180 вече няма да има такава флагманската поръчка. „Как трябва да действаме в световен мащаб, ако Бундесверът не ни вярва?“, казва един от участниците.

До края двете групи кандидати се бориха за договора в тежка надпревара. След окончателното подаване на офертите в края на лятото бяха осъществени редица срещи с представители на Федералното министерство на отбраната, за да се изяснят подробностите, съобщиха участници.

Поражението породи сериозно възмущение

С тази договореност политиците искат да избегнат възможността разходите да излязат извън релси, както при предишните големи проекти. „Процесът беше чист и напълно прозрачен за нас“, казва човек, запознат с процедурата. Зададеният бюджет от 5,3 млрд. евро трябва да бъде изпълнен, но не и надхвърлен, пояснява той.

В крайна сметка Damen надделя над GNY и Thyssen-Krupp, което е новост. Холандците ще строят корабите в доковете на фабриките на Lürssen. Досега обаче Thyssen-Krupp бе основният доставчик на флота. Този подход също е нов за Министерството на отбраната, а това е най-големият и най-важен проект от десетилетия.

В редиците на Thyssen-Krupp и GNY възмущението около поражението е голямо. „Съжаляваме за решението на федералното правителство“, заяви говорител на Thyssen-Krupp. Възлагането на поръчката на фирма от Германия би осигурило работни места и би имало предимства за флота.

Изпълнителният директор Оливер Беркхард обяви в Twitter, че повече от 1000 работни места са изложени на риск. Около половината от тях са в Хамбург. 200 работни места са застрашени в Емден и 300 - в Кил.

След червения сигнал от Берлин Thyssen-Krupp вероятно ще обмисли излизане от строителството на надводни плавателни съдове. Въпреки това компанията все още е достатъчно натоварена с поръчки от Бразилия, Израел и Египет.

В бъдеще обаче без MKS 180 нещата изглеждат постно, още повече, че възможностите за износ на други продукти също са влошени.

На GNY и Thyssen-Krupp все още им остава един краен вариант, за да продължат да участват в битката за MKS 180: компаниите могат да дадат решението на федералното правителство на съд. За да направят това, те първо ще трябва да разберат защо си тръгват с празни ръце. „Досега федералното правителство не ни е информирало за предисторията на решението", казва се в съобщение на фирмите.

p.times-new-roman-western { font-weight: normal } p.times-western { font-weight: normal } p { margin-bottom: 0.25cm; line-height: 115%; background: transparent } a:link { color: #000080; so-language: zxx; text-decoration: underline } strong { font-weight: bold }
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:56 | 13.09.22 г.
fallback