Според някой по-ранни сигнали от икономиката категоричната победа на премиера Борис Джонсън на парламентарните избори миналия месец доведе до изблик на оптимизъм сред британския бизнес и потребители.
Успехът на Джонсън в осигуряването на голямо парламентарно мнозинство, което да изведе страната от задънената улица, означава, че Великобритания е на път да напусне Европейския съюз на 31-и януари и да започне 11-месечния преходен период.
С това се слага край на перспективата за завой на ляво в британската политика. Опозиционната Лейбъристка партия предложи национализиране на ключови отрасли от икономиката, заемане на дялово участие от страна на държавата в някой компании и като цяло повече държавна намеса, посочва Ройтерс.
Икономисти обаче са скептично настроени дали привличането на доверие ще се превърне в тласък за възобновяване на растежа, който загуби инерция след референдума за Brexit през 2016 г.
Някои компании изразяват притеснение, че отказът на Джонсън да обмисли искането за удължаване на преходния период след Brexit - дори Великобритания да не е сключила нова търговска сделка с ЕС преди края на 2020 г. - рискува отново да изправи страната на „ръба на скалата“.
По-долу са някои от сигналите, които показват подобрение на оптимизма след изборите от 12-и декември.
Бизнес доверието
От Accountants Deloitte оповестиха в петък резултати от свое проучване, според които 53% от главните финансови директори са по-оптимистично настроени по отношение на перспективите на своите компании, отколкото преди три месеца. Това е най-високият дял от началото на провеждането на анкетата през 2008 г.
Проучването на Deloitte беше проведено изцяло след изборите и беше в съзвучие с компонента за бизнес очакванията на IHS Markit – индексът на мениджърите по поръчките (PMI) - който достигна най-високото си ниво през декември от септември 2018 г. насам. Индексът е считана за един от най-добрите измерители за доверието на британския бизнес.
Независимо от това, цялостната картина на икономиката остана без растеж през четвъртото тримесечие.
Потребителите също са по-уверени
Според проучване, поръчано от компанията за разплащателни карти Barclaycard, обществеността е започнала да се интересува много повече от перспективите за икономиката на Великобритания след изборите.
Делът на хората, които са заявили, че са уверени в бъдещето на икономиката, е нараснал с 10 пункта до 41%, гласи проучване, проведено от Longitude Research сред 2000 души в периода между 17-и и 19-и декември. Това е най-високото ниво на показателя от март 2017 г. насам.
Въпреки това, през последните години анализаторите се съмняват колко наистина е от значение доверието на потребителите в икономиката.
Според данните на Европейската комисия британците са сред най-песимистично настроените по отношение на икономическите перспективи от всички страни в Европейския съюз, но разходите им продължават да засилват икономиката.
Обратно, докато проучването на Barclaycard показва увеличаване на оптимизма сред потребителите, от British Retail Consortium съобщиха за влошени нива на търговията на дребно по време на коледните празници.
Силата на пазара на труда
Британските работодатели са увеличили наемането на постоянен персонал от агенции за работа през миналия месец за първи път от една година, показва проучване от Конфедерацията за набиране на персонал и заетост, което е друг признак за по-високо доверие на бизнеса.
Проучването е проведено в периода между 5-и и 17-и декември, взимайки предвид изборния резултат.
"С новото правителство на власт и тъй като пътят напред изглежда по-предсказуем, някои фирми решиха, че са чакали достатъчно дълго", заяви изпълнителният директор на Конфедерацията за набиране на персонал и заетост Нийл Карбери.