fallback

Вносът на батерии в ЕС, които не отговарят на зелените стандарти, ще бъде забранен

Брюксел ясно показа, че ще противодейства на протекционизма със съответните мерки, за да направи конкурентни европейските компании в глобален мащаб

09:31 | 10.12.19 г. 3
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Достъпът на вносни батерии, които не отговарят на строгите зелени стандарти, може да бъде блокиран за европейския пазар, предупреди заместник-председателят на Европейската комисия (ЕК) Марош Шефчович в понеделник (9 декември), като малко след неговото изказване Брюксел одобри 3,2 млрд. евро държавна помощ за някои домашни проекти, свързани с тази индустрия, съобщава Euractiv.

ЕС работи по екологичните стандарти относно индустрията за производство на батерии, която се предвижда да бъде оформена като Battery Alliance, чийто пазарен дял може да достигне близо четвърт трилион евро до средата на следващото десетилетие.

Шефчович заяви пред журналисти, че вносът на батерии от Югоизточна Азия може да бъде блокиран до пазара на блока, ако продуктите не отговарят на определени критерии. 

На въпрос дали промените в правната рамка на ЕС могат да доведат до забрани, словашкият еврокомисар отговори: „Мисля, че ако те не спазват стандартите, тогава да“.

„Трябва да правим това, което правят и другите икономики и пазари, трябва да спазваме техните стандарти“, добави още Шефчович.

Очакваният списък със зелени критерии, на които трябва да отговарят батериите, ще варира от това колко устойчиви са суровините, използвани в производството, до това колко чиста енергия е използвана.

Европейските политици разбраха, че блокът няма да може да се конкурира с вноса от Китай и Южна Корея по цена и обем веднага, така че те се насочват към екологичните аспекти, за да извлекат полза от нарастващото значение на електрификацията.

„Разбира се, нашите азиатски конкуренти не спят. Те виждат какво целим да правим с този съюз. Работата по стандартите е важна – ако искате да продавате тук, трябва да спазвате нашите стандарти“, поясни Шефчович.

Малко по-късно в понеделник ЕК обяви, че предоставя зелена светлина до 3,2 млрд. долара държавна помощ за проекти за батерии в седем държави членки на блока, в това число Белгия, Финландия, Франция, Германия, Италия, Полша и Швеция, които кандидатстваха за одобрение по-рано тази година.

По така наречените Важни проекти от общ европейски интерес (IPCEI) седемте страни представиха редица планове, подкрепени от 17 компании, включително BMW, Enel X и Umicore.

Списъкът с „амбициозни и рискови“ идеи варира от закупуването на суровини и използването им за производство на батерии, до рециклирането и повторната употреба. Очаква се тези проекти да заработят до 2031 г.

„Нашият фокус върху увеличаването на иновациите в рамките на Съюза за батерии (Battery Alliance) ще оформи силни индустриални партньорства. Благодарение на интензивните усилия на седем страни членки, промишлеността и ЕК, се появява първата в Европа обща европейска екосистема за батерии“, изтъкна Шефчович.

От друга страна еврокомисарят по въпросите на конкуренцията Маргрете Вестагер заяви, че IPCEI очертават пътя на обществените власти и индустрии от няколко страни в ЕС, чрез който да се проектират амбициозни иновативни проекти.

„Одобрената държавна помощ ще гарантира, че този важен проект може да бъде осъществен без да нарушава устоите на конкуренцията“, посочи Вестагер.

Германия се определя като най-големият бенефициент на решението за помощ, тъй като Берлин и ма за цел да насочи повече от 1 млрд. евро в различни проекти. Франция планира да отдели около 960 млн. евро в тази връзка.

Очаква се общата сума от 3,2 млрд. евро да привлече допълнително 5 млрд. евро частни инвестиции и в резултат на финансирането да бъдат изградени две големи предприятия за производство на батерии.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:07 | 13.09.22 г.
fallback