fallback

Близо половината от пътническите самолети в България са от 20 г. нагоре

Само два самолета във флотилията на страната ни са на по-малко от пет години, сочат данни на Евростат

16:10 | 06.12.19 г.

Снимка: Архив Ройтерс

През 2017 г. 44% от пътническите самолети във флотилията на България (24 самолета) са били на възраст от 20 години нагоре, сочат данни на европейската статистическа служба Евростат, публикувани по повод утрешния Международен ден на гражданската авиация.

13 от самолетите са на възраст между 10 и 14 години, а 11 – от пет до девет години. Само два от самолетите от родната флотилия са на по-малко от пет години, а четири са на възраст между 15 и 19 години, показват данните на Евростат.

Сред страните членки над половината от самолетите от флотилията на Швеция (55%) са от 20 години нагоре, както и 52% в Литва и 50% в Хърватия. След България са Кипър с 40%, Румъния с 39% и Дания с 35%.

За сметка на това операторите във Финландия нямат нито един самолет на повече от 20 години, а под 10% е делът им в Люксембург (3%), Чехия (6%), Ирландия и Австрия (по 7%) и Холандия (малко под 10%).

49% от флотилията на Унгария се състои от нови самолети (на възраст под пет години), както и 42% в Малта. След това в класирането се нареждат Люксембург с 31%, Финландия с 30%, Ирландия и Испания с по 27%, Холандия с 25% и Великобритания с 23%.

Самолети

За сметка на това операторите в Хърватия и Кипър нямат нито един самолет на по-малко от пет години. В други девет страни членки под 10% от самолетите във флотилията са включвали машини на по-малко от пет години – България, Литва и Словакия (по 4%), Словения (5%), Румъния (6%), Чехия, Естония и Италия (по 7%) и Гърция (малко под 10%).

През 2017 г. операторите на въздушния транспорт в Европейския съюз са управлявали общо 6711 самолета, използвани за пътнически превози и товари. Данните не включват самолетите с бутални двигатели, хеликоптерите и самолетите с максимално тегло при излитане под 2600 кг.

21% от общата флотилия на ЕС е на възраст под 5 години. Почти една трета от самолетите (27%) са на между пет и девет години, а 19 на сто – на между десет и 14 години. Останалата една трета от самолетите (34%) са на възраст между 15 и 19 години, а 17 на сто са на повече от 20 години.

Великобритания е водещ авиационен оператор в ЕС с 1312 самолета. С други думи, базирани на Острова оператори са съставлявали близо един на всеки пет самолета в съюза. След тях се нарежда Германия с 1100 самолета, или дял от 16% от флотилията на ЕС, Франция с 571 самолета и дял от 9%, Ирландия с 569 самолета и дял от 8% и Испания с 509 самолета и дял от близо 8%.

Самолети1

Отделна статистика на Евростат за миналата година показва, че 1,1 млрд. пътници са пътували по въздух, което е ръст с 6% спрямо 2017 г. и с 43 на сто спрямо 2010 г.

Най-голям брой въздушни пътници е регистриран във Великобритания с 272 млн., следвана от Германия с 222 млн и Испания с 221 млн. Броят на превозените по въздух пътници е нараснал във всички страни членки през 2018 г. спрямо година по-рано. Най-голям ръст е регистриран в Литва (+19%), Латвия, Полша и Словакия (+16%) и Естония и Унгария (+14%)

У нас броят на пътниците е достигнал 12,1 млн. души, което е ръст с 9,4% спрямо 2017 г.

Летище „Хийтроу“ в Лондон е останало най-натовареното в ЕС през 2018 г. с 80 млн. обслужени пътници, което е лек ръст от 3% спрямо 2017 г. На второ място е летище „Шарл дьо Гол“ в Париж със 72 млн. пътници и ръст от 4%, а третото място е за летище „Скипхол“ в Амстердам със 71 млн. пътници и ръст от 4%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:42 | 13.09.22 г.
fallback