fallback

Шведската Агенция за конкуренцията отхвърли идеята за плащанията в брой

Държавният орган смята, че планът е в разрез с регулациите на страната по отношение на конкуренцията

09:25 | 11.08.19 г. 1

Шведската Агенция за конкуренцията се противопостави на идеята на правителството да принуди най-големите банки в страната да предоставят пари в брой като опит да се ограничи бързото развитие на безкешовите плащания, съобщава Bloomberg.

В отговор на предложението на управляващите държавният орган заяви, че планът нарушава регулациите за конкуренцията в страната, тъй като засяга само някои от банките. Шведската агенция за финансов надзор също не одобри идеята, като изтъкна, че осигуряването на достъп до пари в брой трябва да бъде отговорност на държавата. 

„Това предложение рискува да навреди сериозно на конкуренцията между банките, да намали стимулите за нови решения за операции с пари и плащанията, да повиши разходите на потребителите и да намали ефективността на пазара“, предупреди Агенцията за финансов надзор. 

През юни тази година комисията, която преразглеждаше проектозакона на централната банка, предложи големите банки, които разполагат с повече от 70 млрд. крони (7,8 млрд. долара) в депозити от шведската общественост, да бъдат принудени да предоставят на клиентите възможност за теглене на пари в брой и да боравят ежедневно с разписки.

В отговор шведската Асоциация на банкерите заяви на 15 октомври, че предложението е в разрез със законодателството, правилата за конкуренцията и регулациите на Европейския съюз.

Местните банки също се противопоставят на тази идея.

В интервю председателят на комисията, изготвила предложението, Матс Дилен заяви, че планът може да бъде коригирано така, че да включва всички банки в страната.

Гуверньора на Riksbank Сефан Ингвес сподели, че централната банка „като цяло приема“ плана, но очаква и някакво развитие по въпроса.

„Нашето мнение е, че всички банки и останалите кредитни институции, които предлагат платежни сметки, са длъжни да се оперират с пари в брой“, смята Ингвес.

Депутатите смятат, че е необходимо да има „разумен достъп до тези услуги в цяла Швеция“ и че 99% от шведите трябва да живеят на максимално разстояние от 25 км до най-близкия банкомат. Изискването не посочва как банките трябва да предлагат тези услуги като те могат да избират дали да използват трета страна, машини или обслужване на гише.

Инициативата е в отговор на бързата трансформация на Швеция, която се превръща в едно от най-безкешовите общества в света. Това породи безпокойство, че за някои хора става все по-трудно да се справят без достъп до мобилни телефони или банкови карти. Има опасения и за това какво би се случило, ако системите за дигитални плащания внезапно се сринат.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:55 | 04.09.22 г.
fallback