Европейските пристанища оформят фронт срещу все по-големите контейнеровози и искат да използват за това лостовете на антитръстовото законодателство.
„По-големите кораби изискват големи допълнителни инвестиции в инфраструктурата на пристанищата", пояснява Гунтер Бонц, президент на пристанищното управление на Хамбург (UVHH), посочвайки имайки предвид кейовите стени и дълбоките и широки фарватери. Тези инвестиции се извършват предимно от данъкоплатците, казва той, цитиран от DPA.
Очаква се настоящото разширяване на Елба да струва около 780 млн. евро. В момента най-големите контейнерни кораби са с дължина около 400 метра и ширина повече от 60 метра. Могат да транспортират до 23 000 стандартни контейнера (TEU). Според пристанищата те трябва и да си останат най-големите.
Пристанищата обаче се опасяват, че корабособствениците и корабостроителите планират ново поколение кораби с гигантски размери с дължина 460 метра и ширина 68 метра и капацитет от 30 000 TEU. Вече е известно подходящо проучване, а щом има проучване, скоро корабите ще бъдат построени“, казва Бонц. ЕС би могъл да предотврати това чрез антитръстовото законодателство, пояснява той.
Големите световни корабни компании са организирани в три съюза, за да координират своите графици и ефективно да използват своя капацитет. За целта се нуждаят от специални разрешителни от основните антимонополни органи в САЩ, Европа и Китай. Настоящото одобрение на ЕС изтича през следващия март. „ЕС трябва да издаде ново разрешително само при спазване на изискванията за съдържанията", настоява Бонц, който ръководи и Европейската пристанищна асоциация Feport.
Операторите на около 400 пристанищни терминала в Европа отправят няколко искания към ЕС в този контекст. Едно от най-важните: В бъдеще няма да бъде разрешен достъп до европейски пристанища на нито един кораб, който е по-голям от сегашния флот. Това би бил сигнал за стопиране на настоящата надпревара за все по-големи и по-големи кораби на корабоплавателните компании и корабостроителници. САЩ вече са преминали успешно през това и са поставили ограничения за размера на корабите, казва Бонц.