fallback

Какви са предизвикателствата пред Ryanair и бранша

Евтините самолетни билети може да не се задържат още дълго време

08:40 | 18.06.19 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Грета Тунберг вероятно не е фен на авиокомпанията Ryanair. 16-годишната шведска активистка пътува с влак до Световния икономически форум в Давос (Швейцария) през януари, за да критикува остро богатите възрастни (повечето от които пристигнаха със самолет), заради това, че не успяват да се заемат с климатичните промени.

Три месеца по-късно бе обявено, че Ryanair е един от десетте най-големи замърсители, след като въглеродният двуокис, който отделят самолетите на компанията в Европа се е повишил със 7% през миналата година. Останалите девет замърсителя са въглищни електроцентрали, пише Крис Брайънт за Bloomberg.

Данните, публикувани от Ryanair, показват, че екологичното досие на превозвача едва ли ще се подобри скоро. Ирландската компания очаква да превози 153 млн. пътници през фискалната 2020 г. (приключваща през март догодина), което ще е 8% годишен ръст. До 2024 г. се целят 200 млн. пътници годишно – четири пъти повече от 2007 г.

Въпреки това известната със своята своенравност Ryanair представи презентация пред инвеститори, с която се обяви за „най-зелената европейска авиокомпания”. Това самохвалство не е изцяло погрешно – екологичното й досие е по-добро, отколкото се разбира. Въпреки това борбата с глобалното затопляне е най-голямата заплаха за нейните амбиции.

За да избегнат мащабни климатични промени, хората или ще трябва доброволно да намалят полетите си, или цената на въздушния транспорт ще трябва да нарасне, за да се ограничат пътуванията. Което и от двете да се случи, бизнес моделът, който издигна Ryanair, изглежда уязвим.

За щастие главният изпълнителен директор на компанията Майкъл О’Лиъри изглежда изостави продължителната и крайно безотговорна позиция, че хората не причиняват климатичните промени.  Въпреки неговите остри коментари за еко активистите, компанията му прави доста достойни за похвала неща от гледна точка на въглеродната ефективност.

Това без съмнение е в резултат на финансови съображения. Горивото е най-големият разход на Ryanair, така че по-малкото му използване е добро както за компанията, така и за околната среда. Вредните емисии на компанията са по-ниски от тези на европейските й конкуренти, които имат повече междуконтинентални полети.

Емисиите на километър за всеки пътник също са сравнително ниски, тъй като авиокомпанията побира много места в своята икономична класа и се гордее, че продава почти всички билети. Освен това О’Лиъри инвестира усилено в нови икономични самолети. Нищо от това обаче не означава, че Ryanair е изрядна по отношение на борбата с климатичните промени. 

За разлика от електрическите коли, които изместват тези с вътрешно горене, технологиите няма да решат скоро проблема с вредните емисии в авиацията. Самолетите с нулеви вредни емисии ще останат мечта още десетилетия, като преминаването към нисковъглеродни горива остава ограничено заради високата им цена. Като цяло въглеродните емисии на авио сектора вероятно ще продължат да растат.

Понастоящем индустрията отговаря за 3,5% от парниковите газове в ЕС, но тези емисии се очаква да се увеличат с поне една пета до 2040 г. Авиокомпаниите се съгласиха да ограничат въглеродните си емисии до 2020 г. и да ги свият наполовина до 2050 г. спрямо нивата от 2005 г., но това включва плащания за спорни компенсиращи проекти.

Ryanair също така е задължена да купува въглеродни кредити съгласно системата за търговия с емисии на ЕС. Тези разходи растат, като анализатори очакват да възлязат на 150 млн. евро през фискалната 2020 г., или 14% от оценката за оперативната печалба на компанията.

Ryanair предприе главоломна експанзия независимо от допълнителните разходи. Напълно е възможно обаче потребителските вкусове, които подкрепиха възхода й през последните три десетилетия да се обърнат.

В Скандинавия вече е налице растящо движение за бойкотиране на полетите в полза на по-чист транспорт като влаковете например. Затрудненият оператор Thomas Cook отчасти отдава на това разочароващите си финансови резултати. Не е чудно, че О’Лиъри каза, че не очаква голям ръст в този регион.

Ако обаче не настъпи широка социална промяна, правителствата ще са тези, които трябва да наложат на авиокомпаниите по-високи цени, за да се ограничат ненужните полети. През миналата година средната цена на билет за Ryanair бе нищожните 37 евро заради рекламата и ценовата война. Изглежда целта на компанията е да държи цените ниски, за да изтласка конкурентите си от бизнеса – добре за пътниците, но не и за околната среда.

В момента европейските авиокомпании не плащат данък върху горивото и често са освободени от данък върху продажбите, което обяснява евтините билети на Ryanair. Холандия и Швеция обаче въведоха нови авиационни данъци, а няколко страни лобират за европейски данък. През тази седмица френският президент Еманюел Макрон подкрепи европейски данък върху керосина.

Разбира се, правителствата остават извънредно непоследователни по отношение на въздушния транспорт. Много, като британското, са все още твърдо решени да не допуснат изграждането на нови писти.

Заради ниските си оперативни разходи Ryanair би се справила по-добре от своите конкуренти при вдигане на авиационните данъци. Нейният растеж и потенциал за печалби обаче ще бъдат засегнати.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:21 | 13.09.22 г.
fallback