Добрите неща идват при този, който може да чака. Ако сте акционер на Commerzbank обаче, това може да е много дълго време, пише Wall Street Joournal.
Германският кредитор е в процес на реформиране, който цели да подобри рентабилността му, отчасти чрез привличане на нови клиенти. В сряда банката показа, че тя устойчиво печели такива клиенти. Все още обаче не е ясно дали компанията може да повиши приходите, да не говорим за печалбата.
Главният изпълнителен директор Мартин Зилке е прав – обвързване с Deutsche Bank може да не е това, от което банката се нуждае, но може би друга сделка ще е подходяща.
На силно фрагментирания и конкурентен немски пазар извличането на печалби от най-привлекателните клиенти – средно големите компании, които движат най-голямата европейска икономика – може да се окаже мираж.
В действителност усилията на Commerzbank да печели бизнес чрез инвестиране в технологии се отплащат. В корпоративното банкиране банката добави 9700 нови клиента от 2016 насам, което е близо до целта и от 10 000 до 2020 г. Финансовата институция следва целите си и при потребителското и микрокредитиране. Кредитните обеми и активите под управление изпълняват зададените нива.
Приходите обаче се понижиха с 1,2% годишно през първото тримесечие до 2,19 млрд. евро, макар че банката очаква те да достигнат ръст от 3% за годината. Нетната печалба за тримесечието се сви наполовина на годишна база до 120 млн. евро. Не е изненада, че банката изостави целта си за рентабилност, след като през първото тримесечие възвръщаемостта на материалните активи спадна до нищожните 1,9%.
Главният финансов директор Щефан Енгелс вдъхна увереност на разколебаните анализатори, изтъквайки нетния лихвен доход, който нарасна с 12% на годишна база. Той обаче не е такъв оптимист за приходите от комисиони, които спаднаха с 4,2%, като обясни, че новите международни банкови регулации са накарали клиентите да свият сделките си с ценни книжа.
Реалността е, че бизнес моделът на Commerzbank – както повечето германски кредитори – е много чувствителен към лихвените нива. Банката оценява, че 1 процентен пункт ръст в лихвите по кредитите би донесъл допълнителни 500 млн. евро като нетен лихвен доход за една година и 900 млн. евро за четири.
Възможността лихвите в Европа да останат ниски и да продължат да свиват печалбата, както се случи в Япония, е нещо, което банката трябва да отрази в своя нов стратегически план през есента, заяви Енгелс.
Междувременно кредиторът е изправен пред стария си проблем – не разполага с достатъчен пазарен дял, за да направи печеливши големите си инвестиции.
За акционерите надеждата може би е в решителността на международните ухажори на банката - BNP Paribas, UniCredit и ING, които в различни периоди проявяваха интерес, привлечени от клиентелата от средни компании. Сливане с някой от тези конкуренти е за предпочитане пред дълги самостоятелни усилия.