Европейската компания за авиационна техника Airbus SE отчете ръст на печалбата през първото тримесечие на годината на фона на добрите производствени данни за производството на пътническия самолет A320, основен модел, с който дружеството се конкурира с американската Boeing Co и нейния 737 Max, съобщава Bloomberg.
Компанията е доставила 162 самолета през този период, включително и 126 броя A320, при който, подобно на 737 Max, бяха открити производствени дефекти в двигателите, поставяйки под съмнение бъдещето на тази серия след фаталните две катастрофи в рамките на пет месеца.
Печалбата на Airbus преди лихви и данъци скача до 549 млн. евро (614 млн. долара) от 14 млн. евро година по-рано, с което се дава солиден старт на мандата на новия главен изпълнителен директор Гийом Фори, който замени дългогодишния ръководител на компанията Том Ендърс на 10 април.
Колебанията на валутните курсове и политическото напрежение обаче развалиха отчасти резултатите на европейския производител на самолети за първото тримесечие. Нетната печалба спадна с 86% до 40 млн. евро, както обяви конкурентът на Boeing във вторник. Само спирането на износа за въоръжение от Германия за Саудитска Арабия е коствал 190 млн. евро.
Арабската страна беше поръчала система за гранична сигурност от концерна, която не може да бъде доставена. Цената за изоставянето на престижния проект A380 и сега е над планираното. Към това се добавят и колебанията в курса на долара: Airbus плаща на своите 135 000 служители главно в евро, но продава машините си в долари.
Въпреки че някои собственици на 737 Max посочиха, че ще обмислят преминаване към най-новия модел A320neo, базираната в Тулуза компания заяви, че не приема допълнителни поръчки, тъй като производственият капацитет не ѝ го позволява и графикът е запълнен за следващите няколко години.
Все пак Фори сподели, че пазарът на пътническите въздухоплавателни превозни средства е „стабилен“ и че компанията е напът да предостави между 880 и 890 самолета през тази година.
Проблемите около двигателя на Pratt & Whitney, който се използва за A320neo, изглежда, че вече са разрешени и вероятно ще започне възстановяване при доставките след предсрочното прекратяване на програмата за двупалубния, широкофюзелажен модел A380, което допринесе за редуцирането при доставките с 58 самолета през тримесечието.
Airbus все още среща трудности и по отношение на увеличаването на доставките при модела A321, удължена версия на широко известния A320, заради проблеми с кабината. Дружеството е успяло да продаде само три броя от модела A330neo заради забавяне от страна на основния доставчик Rolls-Royce Holdings Plc.
Новият главен изпълнителен директор, който замени германеца Ендерс преди три седмици, счита обаче, че компанията е на прав път. Доставката на 880 до 890 пътнически самолета и 15% увеличение на коригираната оперативна печалба (EBIT) все още са възможни през тази година, смята той.
От началото на годината акциите на компанията са поскъпнали с 46 на сто, надминавайки в това отношение Boeing, където ръстът на печалбата беше ограничен до 18% заради множеството въпросителни около 737 Max.
След края на сесията в понеделник пазарната стойност на Airbus достигна 95 млрд. евро.