fallback

Валутни колебания и политическото напрежение тревожат Airbus

Компанията се подготвя да достави между 880 и 890 самолета през 2019 г., заяви новоизбраният главен изпълнителен директор Гийом Фори

10:47 | 30.04.19 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Европейската компания за авиационна техника Airbus SE отчете ръст на печалбата през първото тримесечие на годината на фона на добрите производствени данни за производството на пътническия самолет A320, основен модел, с който дружеството се конкурира с американската Boeing Co и нейния 737 Max, съобщава Bloomberg. 

Компанията е доставила 162 самолета през този период, включително и 126 броя A320, при който, подобно на 737 Max, бяха открити производствени дефекти в двигателите, поставяйки под съмнение бъдещето на тази серия след фаталните две катастрофи в рамките на пет месеца.

Печалбата на Airbus преди лихви и данъци скача до 549 млн. евро (614 млн. долара) от 14 млн. евро година по-рано, с което се дава солиден старт на мандата на новия главен изпълнителен директор Гийом Фори, който замени дългогодишния ръководител на компанията Том Ендърс на 10 април.

Колебанията на валутните курсове и политическото напрежение обаче развалиха отчасти резултатите на европейския производител на самолети за първото тримесечие. Нетната печалба спадна с 86% до 40 млн. евро, както обяви конкурентът на Boeing във вторник. Само спирането на износа за въоръжение от Германия за Саудитска Арабия е коствал  190 млн. евро.

Арабската страна беше поръчала система за гранична сигурност от концерна, която не може да бъде доставена. Цената за изоставянето на престижния проект A380 и сега е над планираното. Към това се добавят и колебанията в курса на долара: Airbus плаща на своите 135 000 служители главно в евро, но продава машините си в долари.

Въпреки че някои собственици на 737 Max посочиха, че ще обмислят преминаване към най-новия модел A320neo, базираната в Тулуза компания заяви, че не приема допълнителни поръчки, тъй като производственият капацитет не ѝ го позволява и графикът е запълнен за следващите няколко години.

Все пак Фори сподели, че пазарът на пътническите въздухоплавателни превозни средства е „стабилен“ и че компанията е напът да предостави между 880 и 890 самолета през тази година.

Проблемите около двигателя на Pratt & Whitney, който се използва за A320neo, изглежда, че вече са разрешени и вероятно ще започне възстановяване при доставките след предсрочното прекратяване на програмата за двупалубния, широкофюзелажен модел A380, което допринесе за редуцирането при доставките с 58 самолета през тримесечието.

Airbus все още среща трудности и по отношение на увеличаването на доставките при модела A321, удължена версия на широко известния A320, заради проблеми с кабината. Дружеството е успяло да продаде само три броя от модела A330neo заради забавяне от страна на основния доставчик Rolls-Royce Holdings Plc. 

Новият главен изпълнителен директор, който замени германеца Ендерс преди три седмици, счита обаче, че компанията е на прав път. Доставката на 880 до 890 пътнически самолета и 15% увеличение на коригираната оперативна печалба (EBIT) все още са възможни през тази година, смята той.

От началото на годината акциите на компанията са поскъпнали с 46 на сто, надминавайки в това отношение Boeing, където ръстът на печалбата беше ограничен до 18% заради множеството въпросителни около 737 Max.

След края на сесията в понеделник пазарната стойност на Airbus достигна 95 млрд. евро.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:18 | 08.09.22 г.
fallback