След три фалстарта и протест на работниците срещу суровите условия на труд новото летище в Истанбул ще заработи на пълен капацитет тази седмица и ще даде на бързорастящата флагманска авиокомпания на Турция, Turkish Airlines, платформа да отправи предизвикателство към конкурентите си от Персийския залив за доминация в региона, съобщава Ройтерс.
Властите планират да пренасочат полети от летище „Ататюрк“ в града към новото летище на 30 км северно от черноморския бряг в рамките на огромна 45-часова операция по прехвърляне на дейността, която ще започне в петък.
Летището за 8 млрд. долара е един от няколко големи инфраструктурни проекта на президента Реджеп Ердоган и първоначално ще може да обработва 90 млн. пътници на година. Турция се надява броят им да нарасне над два пъти до 2027 г.
Това ще го направи най-голямото летище в света.
„Летището в Истанбул ще се изкачи до второто място от гледна точка на брой обслужвани пътници след около пет години. След завършването на всички фази летището в Истанбул ще заеме лидерското място“, заяви транспортният министър Джахит Турхан пред репортери.
Очаква се то да заработи с пълен капацитет в неделя, след като властите пренесат 10 хил. части от оборудването от единия до другия край на града – от огромни влекачи за теглене на самолети до чувствителни сензори за сигурност, в сложна двудневна операция, след която летище „Ататюрк“ ще бъде затворено за пътнически полети.
Новото летище ще подкрепи амбицията на Турция да превърне Истанбул в глобален авиационен хъб и ще предложи на Turkish Airlines възможността да се разрасне отвъд ограниченията на летище „Ататюрк“.
След 15 години на бърз растеж авиокомпанията лети до повече страни от всеки друг конкурент, подкрепена от базата си в Истанбул, която е близо до дестинации в Европа, Африка и Близкия изток.
Благодарение на локацията самолетите на Turkish Airlines могат да достигат до много градове в рамките на четири-пет часа, като за целта тя може да използва ефективни откъм разход на гориво самолети с тесен корпус. Относително ниските разходи помогнаха на компанията да постигне печалба от 4,05 млрд. турски лири (716 млн. долара) миналата година.
Сега Turkish Airlines планира да увеличи общата си флотилия от 338 на 476 самолета в идните четири години и анализатори твърдят, че тя ще отправи предизвикателство към трите си големи конкурента в региона - Emirates, Qatar Airways и Etihad.
„Летището ги поставя на равна нога с превозвачите от Персийския залив“, казва авиационният експерт Джон Стрикланд.
Но има и потенциални рискове в бъдеще. Летището отравя врати точно когато годините на силен икономически растеж в Турция вървят към края си, а слабост на вътрешния пазар може да се окаже спънка за бизнеса на Turkish Airlines.
„Предимството на новото летище... е потенциалът му да обхване китайския, индийския и други нововъзникващи азиатски пазари“, казва Ердем Кайли, старши анализатор в TEB Investment/BNP Paribas.
Политически рискове
Проектът беше преследван от забавяния и протест миналата година заради условията на труд на служителите, след като правителството съобщи, че 27 работници са починали от началото на строителството през 2015 г.
Работата на летището на пълен капацитет вече беше отложена три пъти. Официално открито от Ердоган през октомври м. г., от него се извършват под 20 полета дневно, тъй като функционирането му с пълен капацитет беше отложено първо за януари, след това за март, а сега за април.
Откриването идва в момент, когато отношенията на Турция със САЩ и Европа често са обтегнати. Това е още един потенциален риск за Turkish Airlines, тъй като спорът на Катар с други арабски страни показа, че политиката може да навреди на националния превозвач.
„Има несигурност за отношенията на Турция с останалите части на света, не на последно място САЩ“, казва Стрикленд.
Летището е един от ключовите проекти в 16-годишния строителен бум при управлението на Ердоган, който включваше още изграждането на мостове, пристанища и жп линии, които трансформираха страната.
Някои от най-големите проекти, включително планирания 40-километров плавателен канал, успореден на Босфора, са критикувани заради недобрия си замисъл и огромните средства за осъществяването им.
Някои анализатори се питат дали крайната цел на летището за 200 млн. пътници на година е постижима предвид наличието на второ международно летище - „Сабиха Гьокчен“ в азиатската част на Истанбул.
„Достигането на такъв брой пътници изглежда нереалистично, тъй като градът има друго летище и е съмнително дали общият брой пътници на двете летища може да надхвърли 150 млн.“, казва авиационен анализатор, пожелал да остане анонимен.
Огромна заплаха
Откриването на летището в Истанбул идва десет години преди разширението на международното летище „Ал Мактум“ в Дубай, през което трябва да преминават 130 млн. пътници на година. То беше отложено за 2030 г.
Базираната в Дубай авиокомпания Emirates ще се премести един ден на летището, което си поставя като крайна цел да обработва 260 млн. пътници на година. Засега Дубай планира да се съсредоточи върху настоящия хъб на Emirates - “Дубай интернешънъл“, през който през 2018 г. преминаха близо 90 млн. пътници.
Авиокомпаниите от Персийския залив вече трябва да се справят с изпитания. Qatar Airways съобщи миналия месец, че ще обяви втора поредна годишна загуба тази година, след като изгуби достъп до 18 дестинации в Близкия изток заради спора със съседите от Персийския залив.
Emirates предупреди през ноември, че предстоят трудни времена, след като печалбата й за първото полугодие намаля до най-ниското си ниво от десет години, а Абу Даби се отказа от целта си да се превърне в голям авиационен хъб като Дубай.
Авиационният сектор в Турция се превръща в „огромна заплаха“ за авиокомпаниите от Персийския залив, както и за конкурентите в Азия и Европа, казва високопоставен представител на едно от летищата в Близкия изток.
Сред тях е летището във Франкфурт, отбелязва анализатор. То е хъб на Lufthansa, една от най-големите авиокомпании в Европа, и миналата година през него са преминали 69,5 млн. пътници. То се намира на около три часа със самолет от Истанбул и е малко по-близо от Персийския залив.
Turkish Airlines се насочва към бързорастящи азиатски икономики, като подписа споразумение с най-големия индийски авиопревозвач Indigo през декември и създаде съвместно дружество с китайската ZTO за разширяване на товарните си превози.