fallback

Забавянето на германския ръст - не просто изстиване на прегряваща икономика

Стагнацията бележи навлизането на страната в по-сложна икономическа фаза

13:01 | 12.03.19 г.

Снимка: Архив Ройтерс

Месец след месец става все по-сигурно, че двигателят на германската икономика няма да ръмжи, а само ще мърка. Тази година прогнозите за растеж варират между 0,7% според последните данни на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) и 1,3% според Международния валутен фонд (МВФ).

Но натрупващите се негативни икономически сигнали създават опасения, че студът от миналата есен, довел до ненадеен спад на брутния вътрешен продукт, не е обикновено изстиване на прегряваща икономика. Той може да възвестява навлизането в по-сложна икономическа фаза за Германия, пише френското издание Les Echos.

За да се убедим в това, достатъчно е да видим затрудненията на германската автомобилна индустрия - двигател на германския модел, основан на промишленото производство, предназначено за износ. Тя съставлява една пета от националната индустрия и изнася над три четвърти от произведените автомобили. Камъчетата, които се натрупват на пътя й, олицетворяват предизвикателствата, пред които е изправена Германия.

Геополитическо предизвикателство

Забавянето на продажбите през третото тримесечие със сигурност се дължи на въвеждането на нови стандарти за борба със замърсяването от автомобилите през септември. Но очакваното наваксване не се случи. Със или без нормите против замърсяване германските коли в действителност се продават по-малко, особено в Китай и САЩ, които са двата им основни пазара.

За първи път от две десетилетия китайците са купили по-малко коли миналата година, а забавянето на растежа на китайската икономика е причина за тази тенденция. През януари броят на произведените нови автомобили е намалял отново. Колкото до САЩ, течащите преговори за предотвратяване на мита са още по-голяма заплаха за Германия, чийто търговски излишък от 22 млрд. евро, свързан с продажбите на автомобили, предизвиква недоволството на президента Доналд Тръмп.

Новият геополитически и икономически ред, при който страните издигат митнически бариери помежду си в условия на забавен растеж на световната икономика, е истинска заплаха за германската индустрия като цяло. За това свидетелстват поръчките в сектора, които през януари отбелязаха неочакван спад от 2,6% на месечна и 3,9% на годишна основа.

Според данните на Германската статистическа служба вътрешното търсене е намаляло с 1,2% през януари, но това в чужбина се е свило с 3,6%. Спадът при страните извън еврозоната е достигнал цели 4,2%.

Технологично предизвикателство

Към тази заплаха се прибавя и технологично предизвикателство. За пореден път автомобилният сектор е добър пример. В страната, в която господстват дизелът и мощните автомобили, голямата тежест на сектора разкъса отвътре революцията на електромобилите. Германските домакинства, които пострадаха от скандала с дизела и забраните за движение в централните градски части на този вид автомобили, побързаха да се насочат към алтернативни решения.

Произведените електрически, хибридни и газови автомобили са се увеличили с 54,2% миналата година, докато дизеловите коли са намалели с 16,9%. В резултат на това изоставане сред 20-те най-продавани модела електромобили в света днес няма нито един германски. Местата са заети от американски и азиатски коли, показва проучване на Центъра за изследване на слънчевата енергия и водорода в Баден-Вюртемберг.

Автомобилите не са изключение. Класация на германския институт „Фраунхофер“ и Европейския център за икономически изследвания от декември установи, че Германия остава сред четирите най-иновативни страни в света заедно със Сингапур, Швейцария и Белгия, но дистанцията с водещото трио се увеличава, а със следващите страни в класацията намалява.

Демографски и структурни ограничения

Стабилното финансово положение на германските индустриални шампиони им позволява да се развиват по-бързо. Пример е Volkswagen, която обяви инвестиционен план на стойност 11 млрд. евро в идните пет години, от които 9 млрд. евро за електрически автомобили. Но в същото време те трябва да преодолеят недостига на работна ръка, който ограничава производствените им мощности. На фона на застаряването на населението си Германия ще се нуждае от 260 хил. имигранти на година в идните 40 години, сочат данни на фондация „Бертелсман“.

Германското правителство прие през декември законопроект за смекчаване на условията за имиграция за квалифицираните чуждестранни служители. Но демографското предизвикателство е удвоено от крещящата липса на инфраструктура. Спадът на нивото на река Рейн миналото лято, през която преминават близо 10% от общия пренос на стоки в Германия, допринесе за понижаването на брутния вътрешен продукт на Германия и разкри липсата на железопътни или шосейни алтернативи. Телекомуникационната инфраструктура също буди тревога – качеството на 4G покритието е толкова разнородно, че икономическият министър Петер Алтмайер го определи преди няколко седмици като „напълно смущаващо“.

Според експерти на германската банка KfW близо 159 млрд. евро са необходими за възстановяването на инфраструктурата. Германия има предимството, че е просперираща страна. „Между 2014 и 2019 г. данъчните приходи в страната са нараснали с 280 млрд. евро, но само 25 млрд. евро са били използвани за повече инвестиции заради липсата на политическа воля“, подчертава директорът на института Ifo Клеманс Фуест.

Той посочва недостатъчната подкрепа на германското общество, което не е готово да се раздели с придобивките си. Без промяна на отношението устойчивостта на германския просперитет е под заплаха.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:26 | 13.09.22 г.
fallback