Огромно количество синтетични горива, генерирани от възобновяеми енергийни източници ще бъде необходими за пълното декарбонизиране на германската икономика, показва анализ на промишлената асоциация BDI, представен от Euractiv.
“За реализиране на амбициозните цели в областта на климата и енергетиката, ще е необходимо огромно количество синтетични горива, създадени чрез електрохимично преобразуване на пара и въглероден диоксид чрез използване на енергия от възобновяеми източници (т.нар метод Power-to-X)”, смята Карстен Роле, изпълнителен директор в германското звено на Световният енергиен съвет и ръководител на енергийната и климатична политика в BDI.
Според Роле най-мощният двигател в това отношение ще бъде транспортният сектор, като се очаква авиацията и корабоплаването да се възползват в най-пълна степен от синтетичните горива, особено при по-големите дистанции.
Според прогнозите на Европейския съюз (ЕС) нисковъглеродното производство на електроенергия, както и ядрената енергия, ще покрият най-малко 50% от общото енергийно търсене в Европа до 2050 г., оставяйки над 40% за течните горива и другите видове зелени газове като водород.
Тези технологии се превръщат в привлекателни средства за генериране на енергия без въглеродни емисии.
В Германия един от сценариите за чиста енергия до 2050 г. предвижда нуждата от внос на биогорива да достигне 340 тераватчаса.
Според Роле въпросното количество енергия е приблизително равно на пълния капацитет на наличните в момента енергийни мощности на Германия.
Сегашното потребление на електроенергия в страната възлиза на 380 тераватчаса , което означава, че около 90% от националните енергийни нужди могат да бъдат покрити от прогнозирания внос.
Очаква се този внос да дойде основно от места като Австралия, Близкия изток, Африка и Латинска Америка, който разполагат с по-голям потенциал за развитие на възобновяемата енергия в сравнение с Европа.
Според Световния енергиен съвет, глобалният пазар за Power-to-X може да достигне 10 хил. тераватчаса до 2050 г. при един от по-песимистичните сценарии. Това би означавало, че 40% от горивата при корабоплаването и авиацията ще бъдат генерирани по този модел.
За момента германската индустрия е единствената в Европа, която разглежда Power-to-X като начин за декарбонизиране на потреблението на електроенергия.
Според Роле потенциалното предимство на този метод е свързан с факта, че синтетичните горива могат да се съхраняват и използват по много начини в различни икономически сектори, които по принцип трудно подлежат на декарбонизация.
Електроенергийният сектор в Европа също проявява интерес към технологията, особено по отношение на тежката индустрия като производството на стомана.
Световният енергиен съвет прогнозира, че зелените синтетични горива могат лесно да увеличат своя количествен размер от 10 хил. до 20 хил. тераватчаса до средата на века като покрият около 50% от глобалното търсене на суров петрол.