Търговска битка оставя горчив вкус за земеделците, отглеждащи маслини в Испания.
Митата, наложени им от САЩ миналата година, струват на индустрията 27 млн. долара и вероятно ще оставят трайни последици за испанските региони, където се отглеждат маслини, разказва ВВС.
Антонио де Мора, генерален секретар на испанската Асоциация на производителите и износителите на маслини, казва, че отглеждането на маслини е жизнено важна индустрия за Андалусия и съседните региони, където няма много други алтернативи за работни места.
„Реколтата от черни маслини бе сериозно намалена в резултат на по-слабото търсене“, обяснява той. „Невъзможно е да замениш толкова важен пазар като САЩ в краткосрочен и средносрочен план“.
През юни 2018 г. САЩ наложиха мита върху черните маслини от Испания, които според тях се продават под пазарната стойност. Митата са в размер на до 25,5%, а идеята е да се преборят с предполагаемия дъмпинг и, а има и допълнително мито от до 27,02%, с които Вашингтон да се противопостави на това, което смята за нечестни субсидии от страна на Европейския съюз.
Според Асоциацията износът на черни маслини се е свил с 60% от налагането на митата насам.
Испания е най-големият производител и износител на маслини в света – страната изнася маслини за 67,6 млн. долара към САЩ през 2017 г., преди да има каквито и да е било мита.
„Ако митата останат, със сигурност ще изгубим по-голямата част от американския пазар на черни маслини“, казва Де Мора.
Спорът на фермерите
През януари еврокомисарът по търговията Сесилия Малмстрьом се обърна към Световната търговска организация за проблема.
Тя каза в свой туит, че митата са „неоправдани и противоречат на правилата на Световната търговска организация“.
Първоначалната жалба в САЩ идва от два калифорнийски производителя на маслини - Bell-Carter Foods Inc и Musco Family Olive Co. Компаниите твърдят, че испанските фермери продават маслините си на цена със 70% по-ниска от пазарната им стойност.
Калифорния е водещият щат в САЩ за отглеждане на маслини заради климата си. В края на 90-те обаче много земеделци се прехвърлят от производство на черни маслини към такива за производство на зехтин заради по-високия марж на печалба.
Именно това позволява на испанските фермери да завземат по-голяма част от пазара в САЩ – а Bell-Carter Foods и Musco Family Olive остават единствените две големи компании, произвеждащи маслини в САЩ.
Войната, а не битката
През лятото на 2017 г. търговският министър на САЩ Уилбър Рос обяви, че министерството му ще разследва твърденията за дъмпинга при маслините. Като цяло под управлението на Доналд Тръмп броят на подобни разследвания е нараснал значително.
По данни на министерството на търговията 137 нови разследвания по твърдения за дъмпинг и субсидии са отворени до края на 2018 г., което представлява ръст от над 300% в сравнение с първите две години управление на Барак Обама.
Но според някои митата върху маслините и други продукти са само параван да се навлезе в по-широката глобална търговска система, която според президента Тръмп и поддръжниците му е манипулирана.
„Маслините за мен са претекст“, казва Томас Гарсия Азкарте, изследовател в Spanish National Research Council. Според него САЩ използват митата върху маслините като начин да атакуват общата земеделска политика на ЕС, която дава субсидии на фермерите.
„Икономическите последствия [за маслините] не е най-важният елемент тук, това е просто пробен случай“, смята той.
Именно потенциалните последици за общата земеделска политика на ЕС обаче е това, което спира Сесилия Малмстрьом и ЕС да представят случая през СТО по-рано.
Стив Съпан, старши политически анализатор за Institute for Agriculture and Trade Policy, казва, че Европа смята целия случай за прикритие на атака срещу земеделската политика, а ефектите ще „подкопаят подкрепата, която ЕС дава на земеделците си“.