Въпросът изглежда кристално ясен: със своя проектобюджет популисткото италианско правителство съзнателно отхвърли бюджетните правила на ЕС. Ето защо Европейската комисия не можеше да постъпи по друг начин, освен да отхвърли проекта и да поиска ново предложение след три седмици. Защото според преобладаващото мнение правилата не могат и не трябва да се разклащат.
Финансовите експерти от базирания в Брюксел мозъчен тръст Bruegel обаче правят точно това - и стигат до изненадващи резултати. Правилата - Пактът за стабилност, фискалният пакт, т. Нар. Six-Pack и Two-Pack, не само не са предотвратили еврокризата, но и са я влошили чрез строгите мерки, казват авторите на проучването Жолт Дарваш, Филип Мартин и Савиер Раго.
Преразглеждането на сложния набор от европейски фискални правила следва да бъде приоритет по отношение на реформата в еврозоната, пишат експертите. По думите им правилата са допринесли за прекомерната фискална строгост по време на кризата, като по този начин са спомогнали и за утежняване и удължаване на нейните икономически, социални и политически последствия. Освен това, дали защото страните не са се придържали към правилата, или защото правилата не са прилагани достатъчно стриктно през добрите години, през 2000 г. в много страни е липсвало достатъчно намаляване на дълга, което е свило фискалния им капацитет през слабите години.
В момента още по-вълнуваща е критиката към концепцията на ЕС за „структурния дефицит“, която играе централна роля в дебата за италианския бюджет. Всъщност Брюксел настоява Рим да намали този дефицит, коригиран с циклични влияния, с 0,6% от икономическата продукция.
Това би означавало нови икономии и орязвания в системите за социално подпомагане - както в предишни години, когато Италия последва препоръките на Европейската комисия. Само по този начин, убедена е ЕК, ще може се да постигне целта за "структурно балансиран бюджет".
Експертите от Bruegel обаче имат важно възражение: концепцията за „структурно балансиран бюджет“ не може да бъде осъществена на практика, тъй като се основава на оценки и на валидна теоретична концепция - структурното бюджетно салдо, но то не може да бъде измерено и е обект на „масови грешки“. С други думи - правилата на ЕС са изградени върху пясък.
От друга страна, правилата се използват и като изкупителна жертва от антиевропейски популисти, защото се разглеждат като проява на централизирано микроуправление, което нарушава националния суверенитет.
Разбира се, това не означава, че Италия може да вземе колкото кредити си иска. Изследователите от Bruegel, които съветват комисията, „изискват само задълбочено преразглеждане на фискалните правила“. Но те също така казват, че не е достатъчно да се изисква „вярност към правилата“ от страните членки. Самите правила са проблем, твърдят те.