fallback

Защо Полша планира да построи най-голямото летище в Европа?

Варшава опитва да демонстрира нарастващото си икономическо влияние, но според скептиците проектът е ненужен и твърде скъп

18:28 | 03.10.18 г.

Снимка: Архив Ройтерс

Село Баранов в Полша е пасторално място, в което има един магазин, едно училище, носещо името на папа Йоан Павел Втори, и църква, чийто купол се издига над градини с ябълкови и крушови дървета. Но главният изпълнителен директор на полската авиокомпания LOT Рафал Милцарски иска то да бъде разкопано и изпълнено с ръмжащи пътнически самолети, пише Bloomberg.

Според него компанията и страната му се нуждаят от съвременен самолетен хъб, който да обслужва Варшава на 40 километра източно от града. Вместо скромни селски къщи, заобиколени от цветни лехи, Милцарски си представя терминали, хангари и писти. Проектът ще струва 70 млрд. злоти (19 млрд. долара) след включването на новите жп връзки и магистрали. Очаква се през летището да преминават 45 млн. пътници годишно и то да конкурира „Хийтроу“ в Лондон, „Шарл дьо Гол“ в Париж и „Скипхол“ в Амстердам.

„Централна Европа се нуждае от добър авиационен хъб“, казва Милцарски в офиса си в настоящата база на LOT, която е построена през 1934 г., собственост е на държавата и носи името на композитора Фредерик Шопен. „Ще бъдем част от процеса на планиране и строителство“, изтъква той.

Новото летище, което ще се намира на 15 минути с влак от централната гара на Варшава, е от ключово значение за амбициите на LOT да утрои пътническия трафик и да увеличи полетите си на дълги разстояния към Азия, Северна и Южна Америка. Строителството трябва да започне през 2021 г., след като правителството придобие земята в Баранов и близките градове, а полетите ще започнат през 2027 г. При следващите фази ще бъдат добавени още писти и терминали, които ще увеличат капацитета до сто милиона пътници на година – повече, отколкото най-натовареното летище в Европа „Хийтроу“.

Въпреки че летище „Шопен“ беше модернизирано с нова гара и терминал през 2012 г., то ще достигне годишен капацитет от 20 млн. пътници до четири години. През 2017 г. през него са преминали 16 млн. души, което е над два пъти повече от трафика през 2005 г. В последните години полската икономика постига среден ръст от 3,3% годишно, така че „регионът става все по-богат“, казва Милцарски. „Стремим се да се превърнем в любимата въздушна мрежа в Централна Европа“, допълва той.

Планът съвпада с дневния ред на националистите от управляващата партия „Право и справедливост“. Полша е на шесто място по брой на населението в Европейския съюз, а икономиката й е на осмо място в блока и правителството казва, че летището може да представи страната като нововъзникваща сила. „Това е най-големият проект в съвременната история на Полша“, казва заместник министърът по инфраструктурата Миколай Вилд, който наблюдава проекта. Предвид местоположението му в източния край на Европа летището може да се превърне във „входен пункт от ЕС на изток“.

Със своите прогнозирани 9 млн. пътници тази година LOT е едва на 19-о място сред авиокомпаниите в Европа, но има някои отличителни предимства. Тя е един от малкото независими авиопревозвачи, които все още оперират в региона. Базата й се намира в страна с 38 млн. души население, а много от милионите хора, които емигрираха през миналия век, запазват трайни връзки с родината си. Флотилията на LOT от 73 самолета включва 11 Boeing Dreamliners, които използва за обслужването на полски анклави като Чикаго, Ню Йорк и Лос Анджелис, както и маршрути до Азия. „LOT има най-големи шансове за успех сред всички източноевропейски авиокомпании. Семейните връзки все още са много силни“, казва Джон Грант, директор на консултантската компания JGAviation Consultants.

Но LOT дори не е най-голямата авиокомпания на родния си пазар, тъй като нискотарифните Wizz Air и Ryanair превозват повече пътници до Полша. Оперативната печалба на компанията е напът да намалее с 22% тази година до 225 млн. злоти, главно заради растящите цени на горивата и на лизинговите разходи, въпреки че се очаква приходите да нараснат с 25% до 6 млрд. злоти. А родният й град, който има население от около два милиона души, е относително малък.

Скептиците казват, че е по-добре парите да бъдат вложени в магистрали, жп връзки и модернизиране на летище „Шопен“ и на друго летище на 40 км от Варшава, което е обслужвано от Ryanair. Първата фаза от проекта ще струва 35 млрд. злоти, или над 10% повече от националния бюджет за тази година. Част от средствата ще дойдат от ЕС, но вероятно на правителството ще се наложи да вземе и заем.

Главният изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О’Лиъри нарича идеята „глупава“ и „лъскава катедрала насред нищото“. А жителите на Баранов гласуваха срещу плана.

Правителството настоява, че проектът е разумен и продължава да го развива. Официални представители казват, че разширяването на летище „Шопен“ е безсмислено, тъй като се намира в границите на Варшава, а наблизо живеят стотици хиляди хора. Според Милцарски и ръководителите на страната строителството на новото летище е най-добрият начин да се гарантира ролята на LOT и на Полша в глобалната икономика. „Ние сме поляци и се гордеем с това. Но определяме обсега на дейността си по-широко“, отбелязва Милцарски.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 04:21 | 13.09.22 г.
fallback