Евродепутатите гласуваха днес в Страсбург в полза на 40-процентното ограничаване на емисиите въглероден диоксид за леките автомобили до 2030 г. като поставената цел е по-висока от тази, която първоначално беше предложена от Европейската комисия (ЕК), съобщава Euractiv.
Това ще увеличи напрежението между изпълнителния орган на Европейския съюз (ЕС) и европейските столици, които ще бъдат ангажирани с изпълнението на плана.
На 9 октомври е предвидена официална среща на министрите на околната среда на държавите членки на ЕС в Люксембург, които ще обсъдят решението на Парламента.
В Страсбург евродепутатите подкрепиха доклада на социалиста Мириам Дали за съкращаването на емисиите въглероден диоксид, което значи, че Европейският парламент (ЕП) подкрепя 20-процентното редуциране на емисиите до 2020 г. и 40-процентното им ограничаване до 2030 г.
Това е своеобразно „затягане“ на предложението на ЕК, което предвиждаше 30-процентно съкращение на емисиите въглероден диоксид до 2030 г.
Евродепутатите също увеличиха схемата на Комисията за постигане ни ниски и нулеви емисии при продажбата на автомобили, предоставяйки цели от 20% за 2025 г. и 35% за 2030 г.
Парламентът въведе отново наказателната система за производителите, които не успеят да изпълнят критериите, заложени в регулациите. ЕК беше отменила тази мярка след лобиране на германската автомобилна промишленост.
Някои страни като Холандия, Ирландия и Дания отиват още по-далеч, като предлагат ограниченията на емисии въглероден диоксид в транспортния сектор да бъдат съответно 40% до 2020 г. и 70% до 2030 г..
Днешното гласуване в Страсбург беше приветствано от групата за чиста мобилност T&E, която предупреди обаче, че настоящата амбиция за редуциране на вредните газове все още не е достатъчна, за да се постигне целта от Парижкото споразумение от 2015 г. за понижение на глобалната температура с 2 градуса.